Američtí vědci chtějí nahrávat a číst lidské sny

Novinky, pst

Tým amerických vědců oznámil, že vyvinul způsob, jak nahrávat vyšší mozkovou činnost s cílem zaznamenávat a interpretovat lidské sny. O svém výzkumu informovali v časopise Nature.

„Rádi bychom četli lidské sny,“ uvedl vedoucí týmu z losangeleské univerzity, doktor Moran Cerf.

„Stále neznáme jasnou odpověď na to, proč lidé vlastně sní. A jednou z otázek, na které se chceme pokusit odpovědět je i ta, zda bychom uměli sen stvořit,“ prozradil serveru BBC doktor Cerf.

Cerf v této souvislosti tvrdí, že prvotní výzkum nasvědčuje tomu, že aktivita jednotlivých mozkových buněk je svázána se specifickými objekty nebo koncepty. Tedy, že když sledovaný dobrovolník myslí na Marilyn Monroe, aktivuje specifický neuron.

Díky neuronům zkouší číst lidskou mysl

Cerfův tým ukazoval skupině dobrovolníků série obrázků. Na tomto základě identifikovali neurony spojené s určitými objekty a koncepty, a z nich vytvářeli databáze jednotlivých osob. Na obrázcích byly známé celebrity, politici nebo budovy. Na tomto základě se pak zpětně snažil číst lidskou mysl.

Cerf ovšem v této souvislosti uznává, že jeho tým má před sebou ještě dlouhou cestu, než se mu podaří sestrojit funkční lapač snů. Ale trvá na tom, že je to možné, a že se o to rád pokusí. Ve velkém by se například daly podle něj sestavovat databáze mozkové aktivity při sledování filmů.

Klinický psycholog Roderick Oner sice chápe možnosti vědeckého nadšení pro takový projekt, ale skepticky si myslí, že něco takového není uskutečnitelné a využitelné. Sledování jednotlivých neuronů by vyžadovalo chirurgicky zavedené implantáty v mozcích sledovaných osob.

Cerf však tvrdí, že technologie senzorů a skenování se rychle rozvíjí a brzy bude možné číst neurony bez implantátů v mozku. Cerf v tom vidí možnost jak komunikovat s lidmi, kteří utrpí nějakou vážnou poruchu, která jim zabrání v komunikaci s vnějším světem. Pravděpodobné je však to, že takové technologie by mohly být zneužity ve veřejném životě nebo v marketingu.

Otec projektu však zdůrazňuje především praktické využití. V daleké budoucnosti by lidé nemuseli řadu věcí dělat, ale stačilo by si něco pomyslet. Například napsat e-mail bez ťukání do klávesnice.