Hlavní obsah

Studenti si chtěli usnadnit cesty do školy, vymysleli a naprogramovali Waybook

Právo, Petr Kotek

Tři roky dojížděli Jan Svoboda, Jiří Vlašimský a Vojtěch Žihla, tři studenti Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni, do školy z rodného Mostu jak se dalo. Stejně dlouho přemýšleli, jak vnést systém do roztroušených inzerátů nabízejících spolujízdu, aby si dojíždění usnadnili. Letos na internetu konečně spustili službu, kterou nazvali Waybook.cz.

Foto: Archiv, Právo

Článek

K tomu, aby systém naprogramovali podle svých představ, se dostali až o prázdninách, když obhájili bakalářské práce. Jejich webové stránky jsou v provozu v podstatě až od začátku zimního semestru. Za tu dobu už pomohly zprostředkovat několik stovek spolujízd studentů, kteří tak ušetřili hned několikrát: čas, peníze a také životní prostředí.

„Víme, že podobné služby už v Česku existují, ale nám jako studentům k ničemu nebyly. Jejich prostřednictvím nejčastěji inzerují řidiči kamionů,“ říká Jiří Vlašimský. „A nabídku spolujízdy do Hamburku jsme za celé tři roky opravdu nevyužili,“ dodává Vojtěch Žihla.

Místo dalších jazyků použili piktogramy

Kromě praktické použitelnosti pro studenty dbali autoři Waybooku také na snadnou srozumitelnost a uživatelský komfort stránek. „Jsme sice všichni technicky zaměření, systém jsme ale ladili tak, aby se v něm snadno orientoval každý,“ vysvětluje Jiří Vlašimský. „I filosofové,“ špičkuje s úsměvem Jan Svoboda.

Jan, Jiří a Vojtěch přemýšleli také o jazykových mutacích stránek. Problém nakonec vyřešili širokým využitím univerzálně srozumitelných piktogramů.

Vlastní ekonomický model: místo příjmů výdaje

Když se zabývali fungováním podobných projektů, setkali se tři mladí muži, kteří se znají už ze střední školy, například s požadavkem na placenou registraci nebo provizi za každou uskutečněnou spolujízdu. Rozhodli se pro vlastní ekonomický model: Waybook provozují zdarma, naopak do něj vložili vlastní peníze za registraci domény, hosting a alespoň minimální propagaci. K té zatím slouží studentské weby dalších vysokých škol a propagační  letáky.

„V nejbližší době počítáme s kontextovou reklamou a chceme navázat spolupráci se školami či jinými organizacemi,“ vyhlíží s nadějí do budoucna Jan Svoboda.

Záruky bezpečnosti: registrace, hodnocení, hlídač robotů

Cena „jízdného“ je čistě na dohodě nabízejícího a poptávajícího. Jistou záruku solidnosti člověka, který spolujízdu nabízí, poskytuje hodnocení uživatelů služby, které si může na stránkách každý registrovaný návštěvník přečíst.

Systém chrání také osobní údaje zaregistrovaných. Rozpozná roboty, které by se chtěly pokoušet o datamining, a nepustí je dál.  

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám