V první řadě samozřejmě kamerové systémy slouží k ochraně zboží před nenechavými prsty zlodějů. Obchodníci je ale mohou využít k marketingovým nebo provozním účelům. Na moderní IP kamery, které se snadno připojí k internetu a fungují vlastně jako takový malý počítač, je totiž možné nainstalovat prakticky libovolný software.

Typicky jsou takovéto systémy využívány k počítání lidí, o což se obvykle stará kamera umístěná u vchodu. Pokud je připojena k pokladně, manažer prodejny má díky speciálnímu obslužnému softwaru přesný přehled o tom, kolik lidí a co přesně nakoupili. Tímto způsobem se má hodnotit především atraktivnost nabídky.

Inteligentní systémy používají i české obchody

Podle společnosti NetRex, která se na zabezpečení pomocí kamer specializuje, používá u nás podobné inteligentní systémy několik retailových řetězců s oblečením, sportovními potřebami a elektronikou. Výjimkou ale nejsou ani prodejny mobilních operátorů.

Stejně tak ale mohou inteligentní systémy ovlivňovat dění v prodejně. Například velkoobchodní řetězec Makro používá kamery nejen k počítání množství lidí, kteří vstoupili do obchodu a odhadování jejich průměrné doby nákupů, ale systém také dává manažerovi signál k otevření nové poklady. Kamery totiž také dokážou měřit délku jednotlivých front.

Rozeznají pohlaví i věk

V dnešní době kamery rozhodují také o tom, kde bude rozmístěno jednotlivé zboží. Inteligentní systémy totiž posbírají data ze všech kamer, pomocí kterých následně sestaví tzv. teplotní mapu. V podstatě jde o časosběrný záznam vytíženosti prostoru. Na místech, kde se lidé hromadí nejčastěji, pak obchodníci umisťují akční nabídky.

Teplotní mapa ukazuje vytíženost prodejny v konkrétních časových úsecích.

Teplotní mapa ukazuje vytíženost prodejny v konkrétních časových úsecích.

FOTO: NetRex

Návrhem softwaru pro podobné kamerové systémy se zabývá například společnost Netavis. Ta se je snaží posunout ještě o příčku dál a vyvíjí speciální software pro detekci obličeje. I když to může znít jako scéna z nějakého sci-fi filmu, kamery díky němu dokážou odhadnout pohlaví i přibližný věk návštěvníků. Tvůrci tvrdí, že úspěšnost vyhodnocení dat se pohybuje okolo 90 %.

Takovéto systémy již používají některé retailové řetězce v Evropě, i když se s tím pochopitelně příliš nechlubí. Někteří zákazníci se totiž obávají neustálého dohledu „Velkého bratra“. Obchodníci se ale dušují, že současné systémy slouží výhradně ke sbírání statistických dat, jednotlivce nesledují, pokud tedy nemluvíme přímo o zlodějích.

Kamery v dnešní době zvládnou rozeznat věk i pohlaví s úspěšností 90 %.

Kamery v dnešní době zvládnou rozeznat věk i pohlaví s úspěšností 90 %.

FOTO: Netavis

A bude hůř…

Podle prognóz společnosti Axis, největšího světového výrobce IP kamer, se budeme s podobnými inteligentními systémy setkávat stále časněji. Softwarových aplikací pro kamery totiž neustále přibývá, a to v oblasti bezpečnosti i marketingu.

Již nyní se můžeme setkat s kamerami, které dokážou přečíst naší SPZ při vjezdu autem na parkoviště, nebo měří čas, který strávíme prohlížením určitého zboží.

V budoucnu bychom se mohli dočkat systémů, které rozpoznají hlavní rysy naší osobnosti, a na základě těchto dat na nás budou cílit reklamu. Podobně, jako to před pár lety předpovídali scénáristé ve sci-fi filmech.