Předvánoční slevy a různé akční cenové nabídky už začaly nabízet i obchodní řetězce. Obchodníci se pomocí výprodejů snaží povzbudit zákazníky k útratám, které utlumila hospodářská krize.

V outletovém centru Freeport v Hatích mohou lidé od začátku listopadu nakoupit vybraný sortiment značkového oblečení, bot, doplňků a vybavení domácností až se 70procentní slevou oproti běžným cenám. Obchody v tomto outletovém centru zpravidla nabízejí nižší slevy. "Do akce se zapojila většina obchodů ve Freeportu," sdělil marketingový ředitel outletového centra David Bačovský. Předvánoční výprodej nabízí zhruba 75 procent nájemců Freeportu.

Slevy na tento víkend plánuje také pražské outletové centrum Fashion Arena. "Ke druhému výročí otevření jsme ve spolupráci s obchody připravili další výrazné slevy na celý nákup, které u některých prodejců dosáhnou i 50 procent," uvedla marketingová ředitelka Fashion Areny Iva Janovská.

Outletová centra jsou stále více oblíbená

Do outletových center chodí nakupovat stále více Čechů. Například outletovému centru Freeport, které v Hatích u Znojma funguje od roku 2003, loni vzrostly tržby o 28 procent a počet návštěvníků o 17 procent. Rostoucí návštěvnost hlásí také pražská Fashion Arena, která byla otevřena předloni na podzim a nyní již eviduje přes tři milióny zákazníků. V Česku by měla být otevřena další centra. Stavba některých z nich ale nabrala zpoždění.

Předvánoční slevy v Česku už spustily také například obchodní řetězce Tesco či Albert. "Díky akčním nabídkám zboží vyjde letos levněji, mnohdy až o 60 procent oproti původní ceně," sdělila mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová, podle které Tesco předvánoční slevy plánuje v několika vlnách. "Akční nabídky jsou větší a zahrnují více druhů zboží než dříve," podotkla.

Češi by při letošních vánočních nákupech mohli ušetřit i díky tomu, že ceny spotřební elektroniky či potravin určených pro vánoční stůl ve srovnání s loňskem klesly. "Například ceny LCD a plazmových televizí, které patří mezi nejnakupovanější dárky pro celou rodinu, klesly meziročně přibližně o deset procent. Zákazníci ale ušetří i na potravinách. Třeba mouka zlevnila o více než 30 procent, cukr moučka o 20 procent a mandle o 35 procent," uvedla Karasová.

Letos budou slevy častější

Letos budou slevy zřejmě častější, jelikož mezi českými prodejci panuje před vánoční sezónou velká nervozita. Pětina Čechů totiž kvůli krizi plánuje skromnější Vánoce než loni, šetřit chtějí lidé hlavně na dárcích. Průměrná plánovaná útrata za vánoční dárky na člena domácností podle průzkumu společnosti Unilever klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007; důvodem byly nižší ceny.