Článek
S pomocí lehce humorné nadsázky se režisér vyrovnal jak s bizarností hlavního případu, kdy někdo ukradne tři medvědy v zoo, tak se stopami mířícími do asijské komunity a zároveň na odstrčený venkov, kde policajti hlavně papírují kvůli prkotinám a jejich šéf si s největším tamním lumpem hraje na honoraci.
Hřebejkův hravý přístup, s nímž v umolousané realitě moravského zapadákova tu a tam zlehka naznačí barvitou americkou gangsterku, tu a tam zase krajinou ponořenou v mlze evokuje melancholičnost asijské produkce, vytváří zábavnou podívanou. Ta však za všech okolností pracuje pro podstatu příběhu a nikdy ji neruší. Stále jde o dobře známou partu policajtů, které pojí osobní vztahy, a především o zločin, kvůli němuž zemřeli dva lidé.
Hřebejk se přitom opírá o výborné obsazení, které pro cyklus vybral, už když natáčel úvodní minisérii Případ pro exorcistu. I tentokrát mu sehraná sestava pomáhá přenést se přes riziková místa scénáře.
Kromě ní však stojí za povšimnutí i další, třeba Jan Kalina v roli venkovského policajta. Jeho osobitý naturel totiž lehce překoná i nečekanou a poněkud absurdní proměnu charakteru, která by jindy snadno vyzněla jako pouhá autorská berlička.
Závěrečný dojem ze třetí minisérie je jednoznačný. Ne že by občas něco nezadrhlo, ne že by všechny dialogy byly vynikající a ne že by se zápletka zfilmováním proměnila v brilantní, ale to všechno je nakonec vedlejší. Zjevně se udělalo maximum pro to, aby to na obrazovce fungovalo. A ono se to, především díky režii, povedlo.
Pět mrtvých psů |
---|
Scénář: Petr Jarchovský, režie: Jan Hřebejk, hrají: Miroslav Krobot, Klára Melíšková, Stanislav Majer, Tereza Voříšková a další. ČT 1, 24. 4., 20 hod. |