Hlavní obsah

RECENZE: Chceme moře, zatopíme celé severní Čechy

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Snímek Na vodě Martina Ryšavého je mixem mezi dokumentem, hraným filmem a filozofickou úvahou. Partička na člunu projíždí v severních Čechách betonovými kanály kolem komínů i divoké přírody. Setkáváme se s bezdomovcem a znalcem podzemních cest, se sběrači železa či dívkou, která hledá zaběhnutého pejska.

Foto: Martin Ryšavý

Film Na vodě

Článek

Je otázkou, do jaké míry jde o dokument a do jaké míry všichni zúčastnění hrají. Základní koncept filmu (točit rezavějící industriál na Mostecku a při tom filozofovat) není špatný. Ten kraj je fascinující a pro filmaře dvojnásob. Bohužel ve filmu padnou asi dvě hlubší myšlenky za hodinu a půl a mezitím stovky vulgarit.

Nakonec se snímek mění téměř v komedii. Divák jen zírá na partu nadšenců, kteří se rozhodli, že je nutné obrovské území mezi městy Ústí nad Labem a Kadaň, které není zdaleka vyplněno jen doly, zaplavit a vytvořit české moře. Ani Jára Cimrman by to nevymyslel lépe. Vnucuje se ale podezření, že by asi bylo lepší dostavět do konce tohoto století alespoň dálnici do Ústí a ne plánovat vytvoření 90kilometrového jezera a přečerpávání vody z moře přes celé Německo a přes vysoké hory.

V každém případě je fakt, že právě pod Krušnými horami může téměř každý člověk do hloubky pochopit platnost starého budhistického principu, že všechno, co bylo stvořeno, musí zaniknout, a nemá smysl se kvůli tomu rozčilovat. Princip se tam zhmotnil v takové koncentraci, že citlivé povahy, včetně některých protagonistů filmu, upadají do deprese.

Snímek bude uveden v rámci Dokumentárního pondělí 8. února v pražském Světozoru a pak ve vybraných českých kinech.

Celkové hodnocení: 60 %

Reklama

Výběr článků

Načítám