Hlavní obsah

V Praze se představí výstřední „africké baroko“

Právo, Marcela Benoniová

Jedním z očekávaných vrcholů letošního festivalu Tanec Praha bude představení Coup fatal belgického choreografa Alaina Platela, které se uskuteční v neděli 22. června v pražském Hudebním divadle Karlín. Platel uvedl Coup Fatal na Wiener Festwochen ve Vídni 10. - 12. června a po Praze ho uvidí i diváci festivalu ve francouzském Avignonu.

Foto: Archiv Tanec Praha

Coup Fatal je originální hudební i taneční show.

Článek

Coup Fatal, volně přeloženo jako Osudový zásah, je spíš koncertem černých hudebníků a orchestru z konžské Kinshasy pod vedením jejich skvělého frontmana, kytaristy Rodrigueze Vangamy a výborného černošského zpěváka Serge Kakudjiho. Ten byl u zrodu nápadu zpracovat téma barokní hudby netradičně pro obsazení afrického orchestru se spoustou bicích nástrojů, e-kytary, akustické a baskytary, xylofonu a balafonu.

Hudební skladatel Fabrizio Cassol se Sergem Kakudjim, který vystudoval operní zpěv v belgickém Namuru a je výjimečným kontratenorem, zkomponovali koncertní dílo, které je už samo o sobě raritou. Oba však chtěli posunout koncertní podobu do divadelního tvaru. Oslovili choreografa Alaina Platela, aby zformoval divadelní podobu Coup fatal. Platel se nechal inspirovat zvláštní kastou konžské společnosti. Vybral si „sapeurs“ - ambiciózní sebestředné baviče, jakýsi druh showmanů, kteří oblékají extravagantní obleky, různobarevné vesty a kalhoty i kožichy podle módních trendů a elegance salonních ateliérů. Ve skutečnosti jsou to docela chudí lidé, kteří na sebe chtějí strhnout pozornost. Mají různé způsoby chování, chůze, gest a návyků a nelze je prostě přehlédnout.

Z tohoto „těsta“ vytvořil Platel fresku a krátké komické situace, které podbarvují hudební svět, ale také se odrážejí od všední reality. Scéna Freddyho Tsimby je vytvořená z několika opon, které jsou spleteny dlouhými šňůrami z vystřílených nábojů. Skvělé je, že vše předvádějí sami muzikanti a že představení, zprvu zarážející hudební protimluvou, začne bezmezně gradovat neutuchající africkou energií. Nejedná se tedy o čistě taneční představení, ale o osobitý způsob hudební show, ovšem s nádhernou interpretací árií z Monteverdiho, Händela, Vivaldiho a Glucka.

Reklama

Výběr článků

Načítám