Jak jste přijal své odvolání z místa generálního ředitele Národního divadla (ND) v den nástupu do funkce?

Nebudu tvrdit, že jsem nebyl překvapený. Na ministerstvo kultury jsem šel s tím, že se budeme bavit o auditu, který jsem pro ministerstvo vypracoval během své přípravy na místo ředitele ND. Místo toho jsem se dozvěděl o svém odvolání z důvodů, které nepovažuji za relevantní. Pan ministr mi sdělil, že v případě Národní galerie a Národního divadla chce vypsat veřejné výběrové řízení. Oponoval jsem mu, že jsem prošel podle evropských standardů nepolitickým výběrovým řízením, které měla na starosti komise odborníků, ale on trval na svém.

Máte pocit, že za vaším odvoláním jsou zástupné důvody?

Nabízí se samozřejmě myšlenka, jestli za ním nestojí právě výsledky auditu ND, který jsem ministerstvu kultury odevzdal a který vykazuje četné protizákonné postupy v oblasti mezd i investic, na kterých se podílely odbory i správní ředitelka, s níž jsem se chtěl rozloučit. Jsou to věci, které hraničí s trestnou činností a s nimiž jsem nechtěl jako ředitel ND mít nic společného.

Ale o tomto materiálu jste, předpokládám, nemluvili?

Pan ministr Balvín ho dokonce podle jeho vyjádření vůbec neznal, přestože já jsem ho na ministerstvo kultury odevzdal již v červnu. Bývalá ministryně kultury Alena Hanáková mi po jeho prostudování vysloveně nařídila, abych tyto věci neprodleně řešil.

Znamená to, že jste pro ND a tím i pro MK odevzdal již kus práce. Nelitujete toho?

Půl roku jsem procházel výběrovým řízením a půl roku se připravoval na převzetí ND, což jistě představuje jistou sumu práce. Věděl jsem, že jdu do rizika, ale ani ve snu by mě nenapadlo, že až do takového. Že způsob jmenování, který je regulérní v Mnichově, Berlíně i Vídni, nebude uznán za regulérní v Praze. A že se bude vyžadovat tzv. veřejné výběrové řízení, o němž všichni víme, že představuje komedii typu „Kdo má čas a nemá práci, ať se přihlásí na ministerstvu jako uchazeč o post ředitele ND“.

Jak to zkomplikovalo vaši osobní situaci?

Odešel jsem z místa ředitele Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde nadále vykonávám jen dozor nad dokončením nového divadla. V očekávání náročné funkce ředitele ND jsem se vzdal všech funkcí a odmítl nabízené režie. Nezapírám, že to pro mě znamená i citelný finanční sestup. Zůstává mi pedagogická práce na DAMU, pokud alespoň tam uspěju na podzim ve výběrovém řízení na svou dosavadní funkci šéfa katedry činoherního divadla, což doufám, že ano.