Ve středu jste odvolala generálního ředitele Národní galerie v Praze (NG) Vladimíra Rösela. Jaký scénář pro hledání jeho nástupce zvolíte?

S největší pravděpodobností, pokud se nic nezmění, zvolím formu přímo jmenovat na základě doporučení. Ráda bych oslovila tým lidí, kteří mají zkušenosti a mají vhled do problematiky galerií, aby nám poradili a natipovali člověka, který by mohl dále vést Národní galerii.

Jaký časový horizont si dáváte?

Nebudeme chtít, aby se to příliš zdržovalo. Budeme to zvažovat důkladně. Jmenování by nemělo být otázka měsíců, ale dnů či týdnů. Otázka je, jak se to povede.

V rámci svého snažení a s možnostmi, které měl (Vladimír Rösel), určitě dělal, co mohl. Není to osobní věc, ale pracovní, nesplnil to očekávání. A tím to asi uzavřu

Vladimír Rösel byl 1. června 2011 jmenován do funkce jako odborník na ekonomické vztahy. Odborná veřejnost mu vytýkala, že nemá pro takovou pozici potřebnou kvalifikaci. Jaké charakteristiky by měl mít jeho nástupce?

Měl by to být člověk, který bude mít jasnější vizi o tom, jakým směrem by Národní galerie měla jít. Ono se říká, že koncepce není příliš důležitá, ale v každém případě je to zásadní materiál, který by měl pomáhat i vedení Národní galerie plnit ty kroky a vizi, jakou by měla instituce tohoto typu vůbec mít. Měla by mít (ta koncepce) takové parametry, aby byly alespoň splnitelné, aby zachovaly to, co Národní galerie splňovat skutečně má. Měl by to být člověk, který do toho bude mít větší vhled, bude mít odborné zázemí.

Jak si „jasnější vizi“ a koncepci představujete?

Koncepce by měla ukázat věci, které budou splnitelné, ať už se to týká ekonomických věcí, ať se to týká nárůstu návštěvníků. Měla by tam být řada dalších věcí, které bych tady ani nechtěla zmiňovat.

Jak jste uvedla v prohlášení, Vladimír Rösel skončil, protože „neprokázal, že rozumí specifickému poslání Národní galerie“. Rösel byl vybrán zejména jako člověk s manažerskými schopnostmi. V čem selhal?

1. června to budou dva roky, co pan generální ředitel jako krizový manažer nastoupil, a za tu dobu nás nepřesvědčil o tom, že ta cesta, kterou se měl dát, byla úplně nejlepší. Nechci tím říct, že se tomu nevěnoval. V rámci svého snažení a s možnostmi, které měl, určitě dělal, co mohl. Není to osobní věc, ale pracovní, nesplnil to očekávání. A tím to asi uzavřu.

A to očekávání bylo konkrétně jaké?

Točili bychom se v kole. Myslím, že jsem vám to teď řekla obsažně. Byl tam jako krizový manažer, nenaplnil to očekávání, ani některé věci, které byly pro nás stěžejní, se nenaplnily. Ani neprobíhala úplně adekvátní komunikace.

Ještě před zvolením Rösela do NG navrhla mezinárodní komise téměř jednohlasně kunsthistorika Jiřího Fajta. Byl by on pro vás ten typ odborníka, který by mohl v této době obstát v čele tak klíčové kulturní instituce?

V každém případě je pan Fajt jeden z lidí, který je odborník na slovo vzatý. Je to kunsthistorik, který má jméno i v zahraničí, ale zdali to bude pan Fajt, anebo kdokoli jiný, na to si ještě počkáme.