Hlavní obsah

Premiéra Čajkovského ve Státní opeře

Právo, Vladimír Říha

Sobotní premiéra nové inscenace Čajkovského Spící krasavice slibuje nevšední zážitek. Původem maďarský choreograf Youri Vámos vytvořil pro balet Státní opery inscenaci rozcházející se s tradiční verzí klasického ruského baletu z roku 1890, kdy P. I. Čajkovskij a choreograf Marius Petipa pohádkový balet o Šípkové Růžence, jak byl také někdy nazýván, poprvé uvedli v Petrohradu.

Článek

"Spojil jsem scény z původního baletu s novými, abych v nové verzi díla zobrazil i tragédii carské rodiny Romanovců, která byla vyvražděna bolševiky v Jekatěrinburgu,“ vysvětluje Vámos, který je zároveň režisérem i choreografem. Hlavní postavou je Anastásie, jedna ze dcer cara Mikuláše II, o které se dlouho myslelo, že přežila vraždění, protože jakási Anna Andersonová o sobě v Berlíně prohlašovala, že je Anastásie. Znala detaily ze života rodiny, takže ji mnoho lidí uvěřilo. Až pomocí genetických testů bylo v roce 1974 dokázáno, že s Romanovci neměla nic společného.

Prolínání života skutečné Anastásie a její dvojnice je tématem baletu, který nese i nový podtitul Poslední carská dcera. Vámos původní dílo zkrátil a přehodil některé hudební partie. Ve spolupráci s americkým scénografem a kostymérem Michaelem Scottem tuto verzi poprvé uvedenou v roce 1992 v Basileji inscenuje i ve Státní opeře.

Orchestr diriguje Pavel Šnajdr, v hlavních rolích alternují Andrea Kramešová j.h. a Američanka Rebecca Kingová (Anastásie), v roli Neznámého Filip Veverka j.h. a Rus Alexej Afanasjev. Vámos v Praze již v Národním divadle inscenoval Čajkovského Louskáčka a Prokofjevova Romea a Julii.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám