Hlavní obsah

Prodej digitální hudby loni stoupal, zisky ale celkově klesají

Novinky, Stanislav Dvořák

Hudební společnosti si stále stěžují na pokles prodejů. Podle výroční zprávy Mezinárodní federace fonografického průmyslu IFPI v roce 2009 poprvé více než jedna čtvrtina prodejů proběhla digitálně, celkově to ale prodeje nezvýšilo.

Foto: mas, Novinky

Mládež si CD odmítá kupovat. Nejjednodušší je posluchat mp3 v telefonu, ti náročnější si koupí kapesní přehrávače s kapacitou až 500 gigabytů.

Článek

Nárůst prodeje na internetu není dost velký, aby zisky hudebních společností celosvětově neklesaly. Od roku 2004, kdy se začaly vydávat zprávy o ročním digitálním prodeji, klesl celosvětově celkový prodej hudby asi o 30 %.

Růst digitálního prodeje je sice nezpochybnitelný (letos to bylo 12 %), ale tempo růstu se spíše zpomaluje. Celkové prodeje pak v první polovině roku 2009 podle IFPI poklesly o 12 procent.

USA kupuje digitálně, Evropa ne

Nejúspěšnější je internetový prodej v USA. Tam už dosahuje podílu až 40 % a stránky iTunes jsou v současnosti největším prodejcem vůbec, předběhly i řetězec Walmart. Nejhorší je pak v Evropě, kde legálně stahuje minimum lidí. Jen cca 15 % hudby se prodá na internetu, což je méně než polovina amerického podílu.

Představitelé hudebních společností nyní opět opakují myšlenku, že se musí trestat pirátství, protože potřebují vydělávat, aby mohli investovat do nových umělců. Kritici ale upozorňují, že jde spíš o výmluvu. Velké společnosti vždy primárně investovaly hlavně do reklamy na staré osvědčené komerční produkty a minimálně se věnovaly začínajícím umělcům mimo střední proud. Dělo se tak i v minulosti, kdy internet neexistoval.

Mladí muzikanti, kteří nechtěli hrát mainstream, většinou vydávali u malých firem a mnohem později, když už o ně byl zájem, je velké společnosti přetáhly.

Nejstahovanější mp3 roku (legálně):

Lady Gaga: Poker Face

Black Eyed Peas: Boom Boom Pow

Jason Mraz I’m Yours

Lady Gaga: Just Dance

Black Eyed Peas: I Gotta Feeling

Šéf IFPI John Kennedy připomíná, že zpěvačka Lily Allenová se loni vyslovila proti pirátství, zároveň ale přiznává, že je dost vzácné, aby umělci podpořili firmy. Velká část umělců naopak propaguje hudbu zadarmo, přestože tak mohou částečně snížit své příjmy. Kritizují velké vydavatele a dávají na internet své desky sami.

Reklama

Výběr článků

Načítám