Hlavní obsah

Davida Lynche nelynčují ani Buchty a loutky

Právo, Jiří P. Kříž

Buchty a loutky se od roku 1991 staly fenoménem alternativní loutkářské scény. S vějířem rozprostřeným od Tří malých prasátek až po hrdinský epos o Gilgamešovi, a v nenapodobitelných parodiích od meresjevovské inscenace Příběh! Člověka? až po Rocky IX s trenérem Shitem, postavičkou v jeho tvaru. K nim se měl zařadit i Lynch Radka Berana.

Článek

Dopadlo to ale jinak. Na začátku byla idea, že se s Lynchem Buchty a loutky po Tchaiwanu, Japonsku, Kanadě a řadě evropských zemí podívají možná zase jinam a daleko. Co jiného můžeme propadlíkům nejskromnějšímu umění přát. Leč Lynch stal se nepředvídanou léčkou.

David - tvrdý burák

Lynch není napínavými historkami o svérázném způsobu amerického lidového soudnictví, kterým se často nechávají inspirovat čeští náckové. Ti to s námi bílými myslí stejně upřímně jako ti z „júesáckého“ jihu. Lynch je věhlasný americký režisér – David toho jména.

V Lynchovi tedy (nikoli v Lynči), vystopujeme zřetelně narážky a přímé parodické scénky ze seriálu Městečko Twin Peaks. Ale ouha. I když seriál i pozdější filmovou tresť z něho známe, nestal se mozky vymývajícím médiem jako natahované série o boxerovi Rockym nebo o predátorech, vetřelcích, godzilách, jedním slovem –  o oblbátorech.

Nezapomeňme také, že Lynch je autorem znamenitého, i když komerčně úspěšného (jak se zdá, nemusí si to odporovat) Sloního muže, a že za Zběsilost v srdci získal ve stejném roce, v němž vznikalo Městečko, dokonce Zlatou palmu v Cannes.

Městečko Twin Peaks je přece parodií, jako jí jsou mnohdy nepostřehnutelně třeba Leoneho Tenkrát na západě nebo Tarantinovo Pulp Fiction. No a Radek Beran s Vítem Bruknerem se zkrátka napálili úsilím stavět parodii na parodii. Sami cítili marnost takového úsilí, a tak se v Lynchovi objevují Dlouhý, Široký a Bystrozraký, epizody z paraliterárních Nemocnic uprostřed i na krajích měst. Výsledek: zdlouhavost, pro diváky, kteří masově Lynchovo dílo neznají, trochu nuda.

Zakoktalo se to

Princip zůstává. Loutky a loutečky – výprava Komárková, Housková, Čechová, Smolík a BaL (Buchty a loutky). Na jevišťátku ještě další, připadne třetí a čtvrté. Tedy divadlo na divadle na divadle na divadle. Něco jako of of of Broadway. Cítíte, jak už je to vlastně trochu zakoktané?

Lynch zůstává intelektuální záležitostí. Buchty a loutky také. Pro přemýšlivé. Tentokrát ale o inscenaci, která neuspěla ani na ostravském mezinárodním festivalu Spectaculo Interesse, přemýšleli BaL moc. Proto je nakonec dlouhá a možná jí nerozumí ani sami autoři.

Buchty a loutky, domovská scéna Švandovo divadlo Praha - Radek Beran, Vilém Brukner: Lynch. Režie Radek Beran a BaL, výprava Komárková, Housková, Čechová, Smolík, hudba Vilém Brukner, Tomáš Procházka. Premiéra 3. března, psáno z reprízy na festivalu Spectaculo Interesse v Ostravě 1. října 2009.

Reklama

Výběr článků

Načítám