Soud uznal obžalovaného vinným v celém rozsahu obžaloby. Vysoký trest si vysloužil nejen kvůli tragickým následkům svého činu, ale i svým postojem v hlavním líčení. Muž se hájil tím, že na přejezd vjel proto, že závory byly nahoře, a červené signalizace si nevšímal. Zvednuté závory pro něj byly prý signálem, že může na přejezd vjet.

„Toto tvrzení je naprosto absurdní. Když někde svítí červená, všude na světě to znamená, že se nesmí jet,“ řekl soudce Jaromír Pšenica. Dodal, že obžalovanému nepolehčovaly ani omluvné dopisy, které poslal pozůstalým i zraněným. Omluvy jsou pro soud nevěrohodné. „U posledního hlavního líčení litoval spíše sebe než pozůstalé,“ dodal soudce.

Obžalovaný u soudu v Novém jičíně

Obžalovaný u soudu v Novém jičíně

FOTO: Aleš Honus, Právo

Státní zástupce Aleš Boháč ve své závěrečné řeči navrhl vyměřit řidiči kamiónu nepodmíněný trest v poslední čtvrtině trestní sazby, tedy nad osm a čtvrt roku. „Věděl, co svým jednáním může způsobit,“ řekl. Poukázal na to, že podle údajů z polských evidencí se v minulosti dopustil devatenácti přestupků a má za sebou několik nehod.

„V jeho případě zásadně selhaly polské orgány. Vůbec nechápu, jak je možné, že ještě měl řidičské oprávnění,“ řekl státní zástupce. Veškeré projevy lítosti, které řidič na poslední chvíli učinil, označil za účelové s cílem dosáhnout co nejnižšího trestu.

Když jsou závory zvednuté, podle mne to znamená, že můžu jetobžalovaný Polák

Státní zástupce upozornil zejména na řidičovu bezohlednost a na jeho zcela neakceptovatelnou obhajobu v hlavním líčení, která navíc nekoresponduje s tím, co vypověděl policejním vyšetřovatelům. „Zatímco na policii uvedl, že světelnou signalizaci sleduje, že ví, co znamená, a uznal svou chybu, u hlavního líčení začal výrazně zlehčovat své zavinění, protože podle jeho logiky pokud červená signalizace svítí a závory jsou zvednuté, může na přejezd vjet,“ dodal státní zástupce.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Srážka kamiónu s pendolinem ve Studénce. Zdroj: Právo

Připomněl, že se obžalovaný snažil podle instrukcí svého zaměstnavatele vyhnout placení mýtného, i jeho nepochopitelné chování v době, kdy zůstal uvězněn mezi závorami tak, že nákladní souprava zabrala všechny koleje. „Přitom stačilo prorazit závoru, což by při jeho vozidle nebylo nic složitého,“ dodal žalobce.

Zmocněnec zraněného strojvedoucího žádal také o vyměření přísného trestu. Řidič strojvedoucímu svou bezohledností zničil život. Muž má za sebou téměř dvě desítky operací, má amputovanou levou nohu a zranění pravé nohy je takového charakteru, že mu nemůže sloužit ani jako opora.

„Kromě toho je zasažen trvalou obrnou svěračů konečníku a močového měchýře,“ řekl zmocněnec strojvedoucího s tím, že s největší pravděpodobnost jde o neodstranitelný zdravotní následek. „Už u něj nikdy nebude možné obnovit základní životní funkce, co se týká vyměšování,“ dodal s tím, že muž zůstane do konce života odkázán na trvalou a soustavnou péči svých příbuzných. Do osudné nehody byl přitom aktivním sportovcem.

Nedíval se prý na červenou

Obžalovaný na konci ledna soudu řekl, že na železničním přejezdu je jiné zabezpečení, než na jaké je zvyklý. „Nevšímal jsem si červené barvy. Soustředil jsem se na závory,“ řekl Sondaj.

„Když jsou zvednuté, podle mne to znamená, že můžu jet,“ řekl. „V tom případě, pane obžalovaný, neznáte dopravní předpisy,“ reagoval na to soudce Jaromír Pšenica. Na dotaz, zda slyšel zvukovou signalizaci, řekl obžalovaný: „Ne.“

„Pane řidiči, vy nemáte co dělat za volantem,“ rozohnil se tehdy soudce.

Měl 19 přestupků

U soudu dále vyšlo najevo, že řidič má za sebou v Polsku v posledních letech 19 dopravních přestupků. Šlo nejčastěji o překročení rychlosti, řízení vozidla bez oprávnění, porušení zákazu vjezdu či stání v zákazu. Podle záznamů, které má k dispozici soud, navíc řidič v posledních letech také zavinil tři nehody.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Prohlédněte si zdemolované pendolino zevnitř

Padesátiletý Polák vjel ve středu 22. července dopoledne na přejezd ve Studénce. Při cestě z Polska do Maďarska se snažil vyhnout placení mýtného a zabloudil. Na přejezd vjel ve chvíli, kdy závory ještě nebyly dole, ale blikalo červené světlo. S kamiónem, na kterém převážel 17 tun plechu, následně uvízl mezi závorami.

Do auta narazilo pendolino mířící z Ostravy do Prahy. Následky srážky byly tragické. Tři lidé zemřeli, dalších osm utrpělo vážná zranění – včetně strojvůdce, který přišel o nohu. Škoda dosáhla částky přibližně 40 miliónů korun.