Jak Právo ve středu informovalo, zloději mají nový trik. Stačí, aby zloděj postával na parkovišti nebo seděl v autě a specifickým způsobem manipuloval se svým dálkovým ovladačem centrálního zamykání.

Když zaparkujete poblíž a chcete zamknout, vaše centrální zamykání nefunguje. Pokud si toho nepovšimnete, má pachatel cestu do vašeho vozu otevřenou.

Jenomže nahradit zloději relativně snadno překonatelné dálkové uzamykání vozu není podle výrobců automobilů příliš jednoduché.

V souvislosti s množícími se případy vykradení auta poté, co zloděj s „rušičkou“ zablokuje uzamčení vozu dálkovým ovládáním, vznikly otázky, zda s něčím takovým automobilky počítají a zda je možné tomu zabránit.

„Tato situace může nastat u všech značek využívajících k centrálnímu zamykání elektromagnetické vlnění,“ sdělil Právu Jakub Šulc z tiskového oddělení Škody Auto.

Škodováci problém řeší, dálkový centrál ale nenahradí

V automobilce Škoda je speciální oddělení, kde se snaží zlodějům komplikovat práci. „Existuje tým, jehož členy jsou specialisté z technického vývoje a servisních služeb, který řeší ochranu vozů proti vykradení, jak mechanicky, tak elektricky. Cílem je preventivně ochranu plánovaně zlepšovat, být o krok napřed, než jen reagovat na aktuální události. I jednotlivá technická řešení se průběžně inovují a například i dálková ovládání prošla v posledních letech několika inovacemi,“ potvrdil Právu Šulc.

Připustil, že elektromagnetické vlnění používané v ovladačích není tak snadno nahraditelné. „Co se týká dálkového ovládání, musíme se pohybovat v zákony předepsaném frekvenčním pásmu. Kromě elektromagnetického vlnění se dříve využíval i infračervený signál, který má však více omezení, a navíc může být také rušen,“ uvedl.

Výrobci, ale i samotní řidiči, kteří už třeba mají se zloději zkušenost, proto doporučují při zamykání dálkovým ovladačem zkontrolovat, zda se auto skutečně zavřelo.

Samozřejmostí by mělo být také nevystavovat cenné věci na sedadlech nebo palubní desce a vše, co by mohlo zloděje nalákat, raději nosit s sebou. Dalšími způsoby zabezpečení vozu jsou nejrůznější mechanické imobilizéry a zámky nebo od výrobce například imobilizér spárovaný s konkrétním klíčkem.

Ale jak plyne z policejních statistik, zloděje hned tak něco nezastaví. Jen za loňský rok vykradli téměř 29 tisíc aut a celých aut ukradli více než 10 tisíc, takže každý den česká policie zaznamená přes sto ukradených nebo vykradených aut.