Článek
Ve srovnání s koncem loňského roku však celkový počet obodovaných řidičů klesl o 3711. Důvodem je především zmatek, jenž letos panuje v měření rychlosti poté, kdy parlament schválil novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ta totiž strážníkům od 1. ledna povoluje měřit rychlost pouze na úsecích, označených dopravními značkami začátek a konec měření.
Jak mají tyto dvě značky přesně vypadat, ministerstvo dopravy ještě vyhláškou nestanovilo. V mnohých obcích proto teď strážníci rychlost raději neměří. Přitom právě překročení povolené rychlosti se na všech udělených bodech za dva a půl roku existence bodového systému v ČR podílelo téměř polovinou.
Bez přestupků jezdí 87 procent motoristů
Rychle naopak přibývá řidičů, jimž jsou až čtyři body odepisovány za rok bez odhaleného dopravního přestupku, zařazeného do bodového systému.
„Za posledních třináct měsíců byly takto body odečteny celkem 503 243 řidičům. Přitom je zřejmé, že 87 procent z těch, kteří již obdrželi nějaký bod, se již dále přestupků nedopouští,“ zdůrazňuje MD v informaci o stavu bodového systému v ČR.
Řidiči, kteří nemají v registru zaznamenáno více než 10 bodů a nedopustili se žádného vážného přestupku oceněného šesti či sedmi body, mají navíc od loňského září možnost za poplatek 8300 korun absolvovat na mosteckém polygonu jednodenní školení bezpečné jízdy. Za to jsou jim odečteny tři body. Od 1. září 2008 do letošního 28. února ovšem této možnosti využilo jen 629 řidičů.
Po dosažení dvanácti bodů je řidiči automaticky na rok odnímán řidičský průkaz. V registru je těchto dvanáctibodových 16 447, z toho 15 741 mužů a pouze 706 žen. Na celkovém počtu držitelů řidičského oprávnění se přitom ženy v ČR podílejí 42 procenty. Znamená to, že zpravidla jezdí ohleduplněji než muži a mnohem více si hlídají dodržování pravidel silničního provozu.