„Zatímco například dělnické pozice se stále obsazují s pomocí pracovních portálů či dalšími způsoby náboru, pracovníky pro technické a IT pozice je v současné chvíli třeba aktivně vyhledávat a oslovovat přes on-line kanály, jako jsou například sociální sítě,“ uvedla Jitka Součková, marketingová manažerka agentury Grafton Recruitment.

Ochotnější uvažovat o změně zaměstnání jsou přímo oslovení kandidáti z Prahy či Brna

Podle údajů této agentury klesl počet aktivních zájemců o kvalifikované pozice v technických oborech a v oblasti IT meziročně v průměru o dalších 20 % oproti loňskému roku, který se už tak vyznačoval jejich nedostatkem. Nedostatek vhodných uchazečů je nahrazován aktivním vyhledáváním a přímým oslovováním kandidátů za pomoci vyhledavačů talentů a „lovců hlav“.

„Souvisí to nejen s nízkou nezaměstnaností, a tedy i určitou vyčerpaností pracovního trhu, ale i s růstem ekonomiky, což se u řady pracovníků odráží ve zvyšování jejich mezd i ve spokojenosti se zastávanými pozicemi,“ komentuje situaci Součková.

Nárůst kontaktů přes sítě

V on-line prostředí získávají na významu především sociální sítě LinkedIn a Facebook. „Asi 15 % profesionálů, které jsme v druhé polovině loňského roku umístili, jsme identifikovali právě prostřednictvím sítě LinkedIn. Intenzivně pracujeme i s Facebookem. Odhadujeme, že letos dojde ke stoprocentnímu nárůstu počtu umístěných uchazečů, s nimiž vstupujeme do kontaktu na této síti, “ dodává Radek Zabloudil, Talent Manager ve společnosti Grafton s tím, že zhruba pětina pracovních míst v technických a IT oborech je obsazována přímo oslovenými kandidáty a jejich podíl roste i v oblasti financí. „Tento typ kandidátů je však potřeba umět zaujmout – ať už nabízenou prací, rychlým jednáním, či finančními podmínkami,“ zdůrazňuje Zabloudil.

Polovina kandidátů je z Prahy a Brna

Ochotnější uvažovat o změně zaměstnání jsou přímo oslovení kandidáti z Prahy či Brna. Z celkového počtu všech umístěných přímo oslovených kandidátů za uplynulé pololetí je jich 54 %. „Jsou flexibilnější a otevřenější k jednání a mají větší tendenci porovnávat své aktuální podmínky s novou nabídkou,“ vysvětluje Zabloudil.

Zajímavým závěrem šetření je pak skutečnost, že přímo oslovení kandidáti dosáhnou na vyšší mzdu. Ta je až o 18 % vyšší než v případě uchazečů, kteří se o danou práci sami zajímali a osobně reagovali na inzerát. Podle Zabloudila je to především tím, že kandidáti, které firmy a agentury oslovují napřímo, jsou obvykle zkušenější a kvalifikovanější, a proto mají na trhu práce vyšší cenu.