Nevyžádaná pošta se před Vánocemi často snaží uživatele nalákat na nabídku padělků luxusního a značkového zboží za výhodné ceny. Cílem počítačového piráta je přitom pouze přimět uživatele kliknout v e-mailu na odkaz, který vede na podvodné nebo zavirované stránky.

Tyto nabídky se přitom neobjevují pouze v elektronických poštovních schránkách, ale také na nejrůznějších diskusních fórech, nebo sociálních sítích, jako je například Twitter. Ten začal být podle statistik společnosti McAfee v poslední době masivně zneužíván. Podvodníci využívají toho, že na Twitteru mohou být příspěvky uživatele přístupné naprosto všem uživatelům, a to i prostřednictvím nejrůznějších fulltextových vyhledávačů. 

„Jak je v této části roku pro tvůrce nevyžádané pošty typické, snaží se vydělat na svátcích,“ řekl vedoucí analytik MessageLabs Intelligence Paul Wood. Krom Vánoc se počítačoví podvodníci začali soustředit s velkým předstihem také na phishingové útoky, které souvisí s daňovým přiznáním. Falešné e-maily vypadají, jako by je odeslal finanční úřad. Přitom mají ale za úkol vylákat z uživatele co nejvíce důvěrných osobních informací.

Nevyžádaná pošta obsahuje trojské koně

Podle statistik týmu MessageLabs Intelligence roste také objem nevyžádané pošty, která obsahuje trojské koně. Největší podíl na tom má trojský kůň Bredolab, který za minulý měsíc tvořil 3,5 % nevyžádané pošty a 5,6 % škodlivého kódu. To znamená, že každý den je distribuováno 3,6 miliard e-mailů s tímto zákeřným trojanem.

Trojský kůň Bredolab se na internetu objevil v červnu a hned se stal největší tuzemskou počítačovou hrozbou. Tento škodlivý kód se sám umisťuje do běžících procesů v počítači a snaží se vypnout bezpečnostní programy operačního systému, takže uživatel o něm nemusí vůbec vědět.

Je schopný se sám kopírovat do systémových souborů a spouštět se při každém zapnutí počítače. Zároveň tento virus komunikuje se vzdáleným serverem prostřednictvím HTTP. Pokud je tedy tento trojský kůň v systému, jeho hlavní úlohou je stahovat do infikovaného počítače další škodlivé programy. [celá zpráva]

Se spamem si nedovedou poradit ani zákony

V USA již od roku 2003 platí zákon CAN-SPAM, který zakazuje používat nepravdivé údaje v hlavičce e-mailu a přikazuje firmám i soukromým osobám vždy uvést jednoznačnou identifikaci odesilatele. I přes veškerá legislativní opatření a trestní postihy zůstávají v USA hlavním zdrojem nevyžádané pošty botnety (síť k rozesílání spamu -pozn. red.), které jí dále rozesílají po celém světě.

Spammeři po celém světě v současnosti těží z možnosti anonymních registrací domén a levnějšího hostingu webových stránek, který přinesla především hospodářská krize. Jejich metody jsou navíc stále propracovanější. Dokáží například rychle měnit svoje IP adresy, jakmile se ty aktuálně používané dostanou na seznam „nevhodných“ internetových stránek (blacklist).

Za každý e-mail se má kvůli spamu platit, navrhují odborníci

Nevyžádaná pošta obtěžuje milióny lidí po celém světě. Zaměstnanci internetového portálu Yahoo ale přišli na způsob, jak by mohlo ubýt velké množství spamu. Chtějí toho docílit pomocí takzvaných elektronických známek, které by byly obdobou tradičních poštovních variant. To by mělo pomoci odlišit opravdové e-maily od spamu.

Podle návrhu by každý člověk zakoupil za jeden americký cent, což je asi 18 haléřů, elektronickou poštovní známku. Tu by jednoduše připojil ke každému odeslanému e-mailu, přičemž každá známka smí být použita pouze jednou. Spamové filtry v poštovních programech by poté automaticky třídily e-maily. Ty, které nemají ověřenou poštovní známku, by byly zařazeny mezi nevyžádanou poštu.

Při zakoupení elektronické známky by lidé peníze posílali na účet CentMail, což je název celého projektu zaměstnanců společnosti Yahoo. Celý výtěžek by byl následně poukázán na dobročinné účely. [celá zpráva]