Článek
Zcela nové zařízení zvané Re Vive prezentovala na veletrhu MWC společnost HTC. V podstatě jde o speciální brýle pro virtuální realitu. Na jejím vývoji se podílel herní gigant Valve, zaměření je tedy jasné – v první řadě půjde o hráče.
Ani jeden z podniků však nechtěl roušku tajemství ohledně nového produktu odkrýt úplně. Na konferenci tak celá řada důležitých parametrů a vlastností nezazněla. Jisté tak není například to, zda Re Vive bude samostatně fungující jednotka či zda ke svému provozu bude potřebovat počítač, mobil nebo tablet.
Některé technické parametry jsou nicméně již k dispozici. Novinka disponuje dvojicí displejů s rozlišením 1200 x 1080 obrazových bodů, z nichž každý promítá video pro jedno oko. Obraz se přitom dokáže obnovit až 90krát za sekundu, což jistě ocení právě herní nadšenci v akčních střílečkách.
Aby bylo zařízení schopno zachytit detailně pohyby hlavy, je vybaveno 70 různými senzory. Nejrůznější akcelerometry i gyroskopy dokážou podle výrobce určit polohu ve všech směrech s přesností na desetinu stupně.
Vlastní zvukový systém virtuální brýle od společnosti HTC neobsahují, snadno se však dají připojit libovolná sluchátka prostřednictvím tradičního konektoru jack. Spárovat novinka půjde také se speciálními ovladači, které se budou jednoduše držet v ruce podobně jako u televizních konzolí.
Zní to jako sci-fi? O žádnou hudbu budoucnosti ale nejde. HTC počítá, že zákazníkům nabídne systém Re Vive ještě před letošními Vánoci. Za jakou cenu se bude novinka prodávat, však zatím není jasné.
Microsoft sází na rozšířenou realitu
Vytlačit monitory na druhou kolej se snaží také americký Microsoft. Ten již na konci ledna představil novinku HoloLens, která na první pohled trochu připomíná lyžařské brýle. Ve skutečnosti jde ale o plnohodnotný počítač s vlastním procesorem i grafickou jednotkou, byť celé zařízení působí velmi kompaktním dojmem. [celá zpráva]
Přední část HoloLens je průhledná jako opravdové brýle. Když je má uživatel na sobě, vidí skutečné objekty před sebou. V rohu u každého oka se však ukrývá speciální kamera, která dokáže promítat obraz na hledí v reálném čase. V praxi to pak vypadá tak, jako by skutečně byl před vámi vytvořen virtuální předmět. Vše se ale odehrává pouze v náhlavní sadě.
Jak to funguje v praxi, demonstroval americký softwarový gigant na videu například na budovatelské hře Minecraft. Přijdete do obýváku a na stole před vámi se zobrazí kostičky virtuální stavebnice, které poskládáte tak, jako by tam ležela skutečná skládačka.
HoloLens přitom nemá najít uplatnění pouze u her, ale také u celé řady aplikací. Už nyní je k dispozici například program Skype. U něj se volající zobrazí na virtuálním displeji před vámi, a je jedno, jestli zrovna cestujete hromadnou dopravou, nebo sedíte doma na gauči.
Virtuální vs. rozšířená realita
Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.
Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od toho skutečného. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.
Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.
Nabídka aplikací by se měla postupem času rozrůstat. Kdy přesně se ale holografické brýle objeví na trhu a za jakou cenu, zástupci Microsoftu zatím neprozradili.