Behaviorální specialista Frans Folkvord z Radboudské univerzity v Nizozemí zjistil, že pouze šest procent dětských hráčů této online hry tuší, že jejím hlavním účelem je propagace sladkostí. „Na všechny ostatní má hra Candy obrovský vliv, mění jejich spotřebitelské chování. Pokud by záleželo na mně, zakázal bych ji,“ prohlásil Folkvord, který za svůj objev popsaný v rozsáhlé vědecké studii získal doktorát.

Vědec zjistil, že dvě třetiny dětí školního věku se věnují internetové hře Candy nejméně jednou týdně. Krátce po hře vykazovaly nápadně větší zájem o cukrovinky: nárůst spotřeby sladkostí u těchto dětí představoval 55 procent oproti dětem, které hrály stejnou hru, v níž se místo cukrovinek objevovaly hračky.

Dvě třetiny dětí školního věku se věnují internetové hře Candy nejméně jednou týdně.Behaviorální specialista Frans Folkvord

Frank Folkvord sledoval účinky hry a jejich vliv na stravovací návyky u víc než tisícovky dětí. „Na rozdíl od televize, kde bývají reklamní bloky jasně odděleny od ostatního programu, na internetu se reklama mísí s obsahem. Webové stránky výrobců potravin nabízejí internetové hry, které děti mohou sdílet se svými kamarády,“ říká Folkvord.

Jak hra působí na děti?

Děti nevnímaly hru jako reklamu na konkrétní cukrovinky, i když v ní byly jasně zvýrazněny značky a loga. Navíc bylo jedno, zda se ve hře víc objevovaly bonbóny nebo ovoce, děti po jejím ukončení vždy jedly více cukrovinek. Během pěti minut po ukončení hry snědly o 72 kalorií více než školáci, kteří tuto hru nehráli, nebo v ní nefigurovaly potraviny. Tyto kalorie navíc představují například 16 lentilek nebo menší lahev Coca-Coly. Folkvord ale zjistil, že důležitou roli hraje i věk hráčů. Děti, které po hře konzumovaly více bonbonů, po dvou letech stejného průzkumu častěji sáhly spíše po ovoci než po cukrovinkách. „Tyto děti se zřejmě již naučily rozlišovat zdravější potraviny,“ míní vědec.

Děti hrají hru, dostanou hlad a sáhnou po bonbonech.

Podle Folkvorda je třeba zahájit debatu o zákazu reklamy na potraviny, která cílí na malé děti. Společně s univerzitou v Barceloně, kde rovněž působí jako odborný pedagog, připravuje v tomto smyslu doporučení pro Evropskou unii. „Děti hrají hru, dostanou hlad a sáhnou po bonbonech. Jakmile se to takto neustále opakuje, neosvojí si zdravé stravovací návyky. Výsledky mé studie ukazují, že tyto reklamní hry mají ještě větší vliv na děti, které již trpí nadváhou,“ dodal Folkvord. Restriktivní opatření vůči výrobcům cukrovinek, kteří takovýmto způsobem propagují své výrobky, je podle něj nezbytné, protože veškeré dřívější sliby, že omezí reklamu zaměřenou na děti, nebyly naplněny. „O důvod víc, abychom prosazovali zákaz takové reklamy,“ uzavírá Frans Folkvord.

Pomůže i chytrá aplikace

Zákaz reklamy na sladkosti ale nemusí být samospásný, důležitou roli při vytváření správných stravovacích návyků, ale i při výběru neškodných internetových her, mají rodiče. Ti sice nemohou své děti neustále fyzicky kontrolovat, mohou ale využít nástroje rodičovské kontroly, jako je například chytrá aplikace ESET Parental Control pro Android. Díky ní může rodič dítěti nastavit na jeho chytrém telefonu nebo tabletu filtry, na které internetové stránky se může dostat a jaké hry může hrát. Aplikace ale také umožňuje stanovit denní limit pro hraní online her nebo připojování k internetu.

ESET Parental Control - rodičovská kontrola pro zařízení s operačním systémem Android

ESET Parental Control - rodičovská kontrola pro zařízení s operačním systémem Android

FOTO: ESET

„Nastavení práv pro jednotlivé spravované uživatelské účty lze kdykoli měnit, a to i na základě vzdáleného požadavku dítěte, ale po schválení rodičem. Staršímu školákovi tak lze dovolit více než mladšímu, ale i toto nastavení pak rodič může upravit,“ říká Martin Skýpala, produktový manažer společnosti ESET. Stanovením konkrétního časového limitu pro hraní online her mohou rodiče předcházet riziku závislosti dítěte na hraní. Specializovaná ambulance pro závislé děti při Klinice adiktologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze loni zaznamenala u čtvrtiny pacientů právě závislost na hraní her, internetu, mobilním telefonu nebo tabletu. Léčba takových pacientů je potom náročná a zdlouhavá.

„Jde o problémy nejen se soustředěním, ale obecně s exekutivními funkcemi – schopnost plánovat a rozhodovat se a realizovat taková rozhodnutí. Postupně se objevují dopady na sociální chování (méně vrstevníků a živé komunikace, více a více virtuální komunikace a sociální stažení), nárůst počtu hodin pak sebou přináší problém s váhou, pohybové problémy s bolestmi zad a podobně. Spektrum problémů je široké a záleží na typu aktivity a délce, jak se to rozvíjí,“ říká přednosta Kliniky adiktologie Michal Miovský. Léčebná terapie v takových případech trvá týdny až měsíce, přičemž nadále existuje riziko, že dítě do závislosti znovu „spadne“.