Více než polovina dětí (55 procent), která by se vydala na schůzku naslepo, by tak učinila v doprovodu svého kamaráda nebo sourozence. Plných 42 procent dotázaných uvedlo, že by k prvnímu setkání přizvalo své rodiče.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Děti rok od roku stále více ztrácejí na celosvětové počítačové síti zábrany. Například 63 procent dětí nemá problém prozradit osobám z internetu své skutečné jméno a příjmení, což je meziroční nárůst o deset procent. E-mailovou adresu by bez okolků sdělilo 43 procent dětí (12procentní nárůst) a fotografii obličeje by na požádání zaslalo 39 procent dotázaných (13procentní nárůst).

Sdílení vlastních intimních fotek či videí provozuje stále větší počet dětí.Martin Kožíšek, manažer internetové bezpečnosti v Seznam.cz

„Sdílení vlastních intimních fotek či videí s ostatními uživateli internetu (tzv. sexting) provozuje stále větší počet dětí. Téměř osm procent dotázaných dětí na internetu veřejně sdílí vlastní intimní fotografie či videa, kde jsou alespoň částečně svlečené nebo nahé. Přes soukromé kanály (chat, SMS, e-mail) tento materiál poslalo jiným uživatelům internetu (partnerům, přátelům apod.) více než 12 procent dětí,” řekl Martin Kožíšek, manažer internetové bezpečnosti ve společnosti Seznam.cz a autor projektu Seznam se bezpečně!

Letošní výzkum se také poprvé zaměřil na to, zda mají děti přístup k webové kameře a jak ji využívají. K dispozici ji má více než 69 procent dotázaných. „Mezi výsledky výzkumu se poprvé objevují informace o tom, kolik dětí bylo ponižováno a nahráváno prostřednictvím záznamu z webkamery. Téměř tři procenta českých dětí potvrzují, že je někdo v průběhu posledního roku ponižoval, vydíral či jim vyhrožoval právě použitím záznamu z webkamery,“ uvedl Kamil Kopecký z projektu E-bezpečí Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Vydírání není výjimkou

Podíl dětí majících zkušenost s kyberšikanou je na stejné úrovni jako loni (51 procent), přesto počet jednotlivých napadení roste. Nejčastěji jde o neoprávněný průnik do osobních účtů (35 procent), druhým nejrozšířenějším jevem jsou pak verbální útoky (34 procent), mezi které se řadí i vydírání.

„Počet případů vydírání dětí s využitím materiálů sexuální povahy v České republice trvale roste. Data z loňského roku potvrzují, že prostřednictvím internetu bylo vydíráno téměř osm procent dětí. K vydírání jsou nejčastěji využívány fotografie a videa, která dobrovolně či pod nátlakem děti posílají pachatelům,“ uvedl Kopecký.

I proto se neustále zvyšuje počet dětí, které vyhledávají odbornou pomoc. „Při spuštění poradny u projektu Seznam se bezpečně! v roce 2009 jsme měsíčně zaznamenávali několik jednotek dotazů či žádostí o pomoc. Nyní nám do poradny přichází až 40 zpráv měsíčně a každý rok tento počet roste zhruba o 25 procent,“ doplnil Kožíšek.

Důležitá je prevence

Důležitost preventivních programů potvrzuje i Kopecký: „Díky dlouhodobé práci s dětmi, učiteli a dalšími subjekty (E-bezpečí či Seznam se bezpečně!, pozn. red.) se nám daří oslovovat nejvíce zranitelnou skupinu. Všechny výše uvedené projekty pracují přímo s dětmi a ovlivňují jejich chování v rizikových situacích. Děti si v těchto projektech osvojují základy bezpečného chování na internetu – ať již ve spojení se zveřejňováním osobních údajů, či využíváním sociálních sítí apod. – a učí se aktivně rozpoznávat rizikové situace, kterým mohou být na internetu vystaveny.“

„Stejně jako se učíme pravidlům bezpečnosti na silnici nebo v komunikaci s cizími lidmi, tak je také důležité naučit se bezpečně a zodpovědně používat internet. A právě o tom je internetová gramotnost, které se věnujeme dlouhodobě. Na vytvoření správných návyků pro používání internetu je zaměřen projekt Web Rangers," konstatoval Michal Zachar, marketingový manažer českého Googlu.

„Vychází z poznání, že je efektivní, pokud děti sdílejí své znalosti samy mezi sebou. Iniciativa je nejen o tom, aby se teenageři naučili, jak bezpečně používat internet, a z titulu Web Rangera to šířili mezi své vrstevníky, ale také aby věděli, že internet a jeho nástroje jsou důležité i v oblasti vzdělávání a usnadní jim mnohé i v jejich běžném životě,“” uzavřel Zachar.

Výzkumu se zúčastnilo více než 28 tisíc dětí ve věku od 11 do 17 let. Uskutečněn byl společně Univerzitou Palackého v Olomouci a společností Seznam.cz a nově se na něm podílela také firma Google. Do loňské studie se zapojilo přes 21 tisíc dětí ve věku od 11 do 17 let z více než 4000 škol. [celá zpráva]