Ve chvíli, kdy se kyberzločincům podaří trojského koně propašovat do cizího počítače, zaměří se také na uživatelův chytrý telefon, aby získali přístup k autorizačním SMS zprávám. Vzhledem k tomu, že většina uživatelů zabezpečení svých mobilních přístrojů podceňuje, je hrozba o to větší.

Do smartphonu se útočníci zpravidla dostanou jednoduchým trikem. V podvrženém internetovém bankovnictví uživatele vyzvou k instalaci programu, který je podle nich nutný ke správě účtu on-line. Pokud tak uživatel učiní, nic již kyberzločincům nebrání k vysátí peněz z účtu.

Podvodná zpráva připomínající službu Servis 24 České spořitelny.

Podvodná zpráva připomínající službu Servis 24 České spořitelny.

FOTO: Česká spořitelna

„Nikdy neinstalujte do svých mobilních telefonů aplikace z neznámých zdrojů. Pokud se vám při práci v internetovém bankovnictví objeví na monitoru neznámé okno a bude vás vybízet k instalaci bezpečnostní aplikace, nikdy na to nereagujte,“ varovali zástupci České spořitelny.

„V případě, že byste zaznamenali nezvyklé chování ve vašem internetovém bankovnictví, např. zmíněné nabízení instalace bezpečnostní aplikace do mobilního zařízení, neprodleně kontaktujte bezplatnou informační linku České spořitelny 800 207 207,“ vyzvali zástupci banky v souvislosti se službou Servis 24. Ohrožení by se ale mohlo týkat i dalších bank.

Obdoba tohoto viru se objevila už v polovině loňského roku. Tehdy před touto formou hackerských útoků varovala Česká bankovní asociace (ČBA) s tím, že hrozba se týká více bankovních institucí. Stejný druh podvodů byl zachycen také v zahraničí. [celá zpráva]

Jak zabránit hackerům v napadení účtu podle České bankovní asociace
Do chytrých mobilních telefonů by měl klient instalovat pouze prověřené aplikace, speciálně ve vazbě na mobilní bankovnictví. Mělo by jít výhradně o oficiální aplikace pro iOS, Android a Windows Phone, dostupné na aplikačních marketech.
Klient by měl otevírat pouze důvěryhodné e-maily od známých a očekávatelných odesílatelů. Pokud se jeví e-mail podezřele, je rizikové jej otvírat či pracovat s jeho přílohami nebo odkazy.
Klient by neměl zapomínat na to, že i chytré mobilní telefony by měly mít nainstalovanou antivirovou ochranu, jestliže je pro daný typ zařízení k dispozici.
Pokud bude mít klient jakékoli pochybnosti při přihlašování do on-line aplikace nebo při práci s bankovním účtem v internetovém rozhraní, neprodleně by měl kontaktovat klientskou linku své banky a konzultovat další postup s bankovním poradcem.