„Systémy bank napadeny nejsou, útok míří primárně na klienty, a proto považujeme za nezbytné klienty především varovat. Cílem útoku může být kterýkoliv uživatel internetového bankovnictví,“ řekl Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele ČBA.

Ve chvíli, kdy se kyberzločincům podaří trojského koně propašovat do cizího počítače, zaměří se také na uživatelův chytrý telefon, aby získali přístup k autorizačním SMS zprávám. Vzhledem k tomu, že většina uživatelů zabezpečení svých mobilních přístrojů podceňuje, je hrozba o to větší.

Do smartphonu se dostanou jednoduchým trikem

Do smartphonu se útočníci zpravidla dostanou jednoduchým trikem. V podvrženém internetovém bankovnictví uživatele vyzvou k instalaci programu, který je podle nich nutný ke správě účtu on-line. Pokud tak uživatel učiní, nic již kyberzločincům nebrání k vysátí peněz z účtu.

Podle ČBA se podobný druh útoku kromě České republiky rozmáhá také v dalších evropských státech – především ve Velké Británii, v Portugalsku nebo například v Turecku.

Nikdy neinstalujte do svých mobilních telefonů aplikace z neznámých zdrojů.

Na vážnost hrozby upozorňují i jednotlivé banky. „Vir se může šířit pomocí tzv. phishingové zprávy. Věnujte proto zvýšenou pozornost při používání internetového bankovnictví,“ varovali zástupci České spořitelny.

Právě před phishingovými zprávami cílícími na klienty České spořitelny varoval na začátku října Národní bezpečnostní tým CSIRT, který je provozován sdružením CZ.NIC. [celá zpráva]

Klienty prostřednictvím svých webových stránek informuje o hrozbě například i ČSOB nebo Komerční banky. „Nikdy neinstalujte do svých mobilních telefonů aplikace z neznámých zdrojů. Komerční banka nikdy nevyzývá své klienty k instalaci aplikace do telefonu, ale vždy využívá standardního úložiště aplikací,” uvedli zástupci Komerční banky.