„Letošní výsledky Studie Navigátor bezpečného úvěru dokládají, že se trh v segmentu bezpečných poskytovatelů do značné míry sám reguluje, a reaguje tak na potřebu zvýšené ochrany spotřebitelů, říká zakladatel projektu Navigátor bezpečného úvěru Michael Mejstřík, profesor Univerzity Karlovy.

Podle něj se jasně ukazuje, že cena přestává být nejdůležitějším parametrem, protože u bezpečných poskytovatelů se pohybuje ve velmi úzkém rozmezí. Pro rozdělení a odlišení jednotlivých společností je tak potřeba hledat mnohem přísnější kritéria. Ta mohou na spotřebitele působit jako detaily, přesto ale hrají významnou roli v případě potíží se splácením nebo při nestandardních situacích. Právě tady se ukazuje obrovský rozestup mezi společnostmi.

 Cena půjčky: jeden z faktorů, ale ne nejdůležitější

Význam ceny úvěru v segmentu bezpečných poskytovatelů úvěru klesá a není již pro rozhodování o tom, kde si úvěr vzít, klíčová. Pokud spotřebitel vybere společnost v rámci bezpečného segmentu, dostane velmi podobnou nabídku od všech společností.

To, co úvěry na trhu bezpečných poskytovatelů odlišuje, jsou mnohdy spotřebiteli i médii dosud opomíjené parametry. Právě k nim by se měla upřít pozornost těch, kdo si úvěr vybírají a kdo zvažují, u koho si půjčit. Dosud se směrem ke spotřebitelům zdůrazňovala nutnost brát si půjčky jen u bezpečných poskytovatelů úvěru a sledovat jejich cenu.

Nyní nastává správný čas, kdy by se při jejich výběru měly uplatnit také další faktory, které celkový produkt výrazně ovlivňují. Spotřebitelé by se měli ptát v první řadě na to, je-li vybraná společnost mezi bezpečnými poskytovateli úvěru, poté by měli porovnat nejen cenu produktů, ale také přidanou hodnotu, kterou s nimi dostávají. To může být nejen specifický parametr samotného produktu, ale také například doplňková služba, jako je pojištění proti neschopnosti splácet zdarma, právní poradenství či mnohé jiné.

Zaměřit by se spotřebitelé měli také na to, jak se společnosti chovají tehdy, pokud se se splátkou opozdí, či jaká je jejich komunikace se zákazníky. I to může v případě problémů hrát podstatnou roli a ušetřit nemalé finanční prostředky i velké starosti.

Žebříček bezpečného úvěru

Celkovým vítězem Studie za rok 2014 se stala Komerční banka. Uspěly ale i nové banky, které jsou vyzyvateli tradičních bankovních domů, a také značkové nebankovní společnosti. Na první místě skončila Komerční banka (s 9,55 bodu), následována mBank (9,4), Home Creditem a Air Bank (shodně 9,33). Za nimi byly Equa Bank (9,25) a Cetelem (9,18).

"Celkem sedm společností se umístilo v bodovém hodnocení nad hranicí devět bodů, což lze považovat za velmi dobrý výsledek," komentuje výsledky zpracovatel odborné studie, Matěj Urban. V kategorii půjčky 30.000 korun si nejlépe vedly Air Bank a Home Credit. Další místa obsadily Komerční banka, mBank a Cetelem. V případě úvěru na 100.000 korun nejlepší podmínky nabízí Komerční banka, dále mBank, Equa bank, Zuno, Cetelem a Home Credit.

Ve Studii Navigátor bezpečného úvěru 2014 bylo hodnoceno 64 poskytovatelů spotřebitelských úvěrů. Celkem byl Navigátor spočítán pro 105 spotřebitelských úvěrů v Česku, z toho 54 pro úvěry na 30.000 Kč a 51 pro úvěry na 100.000 Kč.

Diskutujte na téma úvěry a podělte se o své zkušenosti na  www.zlatakoruna.info/financni-produkty/uvery/info

Další informace o finančních produktech naleznete na www.zlatakoruna.info