„Když jim nezaplatíme vše, co si navymýšlejí, kasírují motoristy. Jsou to supi silnic,“ řekla Právu mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Varování ale nezabírají a motoristé si stále nabíhají. Pár minut po události, když se ještě kouří z plechů, se lovcům bez rozmyslu upíší, i když přitom stačí zavolat na linku své pojišťovny a ta už kompletní asistenci zařídí.

Mnozí motoristé si myslí, že nehodová služba, která se na místo přiřítila sama, jim pomůže rychleji s papírováním a že vše mezi servisem a pojišťovnou bude srovnáno. Čelist ale pak motoristům spadne, když třeba i více než po roce dostanou bez jakékoliv předchozí upomínky výzvu od vymahačů, aby doplatili desetitisíce, nebo bude exekuce.

„Loni v únoru jsem měla malou nehodu, při které jsem si poškodila přední nárazník a škrábla kapotu. Okamžitě byla na místě asistenční služba. Firmě HACAR CZ jsem podepsala plnou moc na jednání s Českou pojišťovnou, u které mám pojištění,“ sdělila Právu Marie Č. z Prahy.

Šestapadesát tisíc za drobnost 

Její auto bylo opraveno za týden. Při vyzvednutí vozu zaplatila pět tisíc za spoluúčast. „Jednatel firmy Jiří Havelka mi auto vydal bez jakéhokoliv upozornění, že bych něco dlužila. Ani pojišťovna mne neupozornila, že by panu Havelkovi, tedy firmě HACAR CZ, nezaplatila všechny servisní práce, které si pak od ČP nárokoval,“ vzpomíná Marie.

„Pojišťovna mne pouze informovala, že mu z mé pojistky zaplatila 56 tisíc,“ dodala Marie. Uběhl rok a tři měsíce a Marii najednou přišel bez jediné předchozí upomínky dopis od firmy HACAR CZ podepsaný Havelkou, že dluží částku 16 tisíc, kterou mu pojišťovna nezaplatila.

„Sdělil mi, že předal tuto pohledávku inkasní agentuře a že dále se mnou nebude již jednat,“ stýská si Marie. Bála se, a tak zaplatila to, co už odmítla hradit pojišťovna.

Je to do očí bijící: oprava poškozeného nárazníku a škrábnutá kapota u malého vozu patřícího mezi levnější značky nemůže stát více než 70 tisíc, i když si servis vyúčtuje kdovíjaké náklady.

Jsou jich desítky

Jednatel firmy HACAR CZ Havelka se k tomu nevyjádřil, na otázky Práva zaslané e-mailem neodpověděl. Telefonicky pouze sdělil, že tyto věci on neřeší, zabývají se tím právníci z inkasní firmy.

Takových firem jsou desítky. „Jen v prvním pololetí letošního roku registrujeme na 1500 klientů, kteří se nechali napálit praktikami lovců nehod. Pokud by každý účastník nehody komunikoval pouze se svou pojišťovnou a její asistenční službou, nebyl by zde žádný prostor pro tyto supy silnic,“ napsala Právu mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Čím to, že jsou tito lovci tak rychle u nehod, pomalu ještě dříve, než člověk vyleze z auta? Tipují si místa častých nehod, kolem nichž pak krouží. Snaží se zainteresovat pracovníky zákaznických linek pojišťoven, aby jim dávali echa. Spekuluje se, že své zdroje mají i u dopravní policie.

Nahodilé nehodové služby raději odmítnout
Po zabezpečení místa nehody (výstražný trojúhelník, reflexní vesty, blikačky) a případném poskytnutí první pomoci a zavolání sanitky kontaktujte neprodleně svou pojišťovnu. Telefon najdete například na zelené kartě. V přihrádce vozu by každý měl mít formulář „protokol o nehodě“ od své pojišťovny a na deskách k němu je telefon také uveden.
Spolupracujte pouze s asistenční službou, kterou vám zajistí pojišťovna. Samolepky s logem pojišťovny na vozech lovců nehod nejsou zárukou, že s pojišťovnou spolupracují.
Asistenční služba pojišťovny na základě informací vyšle na místo nehody odtahové vozidlo nebo poskytne další informace.
Vaše nehoda dostane přidělené unikátní referenční číslo, které asistenční služba sdělí už během telefonátu. Tímto číslem se na místě pracovník asistence prokáže. Operátor vždy poskytne alespoň základní detaily o vozidle, které na místo dorazí.
V případě pochybností lze totožnost zásahového vozu a jeho posádky znovu ověřit přímo u asistenční služby.
 Zdroj: Česká pojišťovna