Hlavní obsah

Lži klientů odhalí armádní detektor už na zákaznické lince pojišťovny

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rok co rok, už pět let za sebou roste počet odhalených pojistných podvodů. Činí se ale i detektivové pojišťoven, které jejich týmy posilují. Najímají bývalé elitní policisty, speciální programy hledají rozpory v popisu události. Teď nasazují na zákaznické linky původně armádní zařízení na rozpoznávání lži v hlase.

Článek

Allianz oznámila, že na zákaznické lince pro hlášení pojistných událostí provádí hlasovou analýzu telefonních hovorů. Toto zařízení podle informací Práva úspěšně vyvíjejí a stále zdokonalují především izraelské softwarové firmy.

„Přístroj, který původně vznikl pro armádní účely, pracuje podobně jako detektor lži. Místo tepu a potu se však zaměřuje na hlasovou křivku,“ potvrdil Václav Bálek z Allianz. Lidově řečeno, ten kdo lže nebo fabuluje, má v hlasové křivce odchylky a přístroj to rozezná.

Právě Allianz registruje markantní vzestup zjištěných podvodů - loni jich odhalila 2063 za 110 miliónů korun. O rok dříve to přitom bylo „jen“ 397 kauz za deset miliónů.

Kooperativa hlásí zjištěné podvody za 250 miliónů Kč, což představuje meziroční nárůst o 25 procent.

Černé listiny

Jak Právu potvrdili zástupci pojišťoven, výrazně se rovněž vylepšila provázanost informací mezi jinak konkurenčními pojišťovnami, co se týče podvodníků-recidivistů. Mnozí si tak už neškrtnou u žádné pojišťovny, protože jejich jméno má nálepku „známé firmy“, takže je ani nepojistí.

„Počítačový systém je schopen rychle označit nejen osoby, které jsou pojišťovnám notoricky známy, ale i fyzické nebo právnické osoby, u kterých může vznik škody souviset se špatnou finanční situací firmy,“ potvrdila Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny (ČPP).

Loni odhalili detektivové České pojišťovny pojistné podvody za 437 miliónů korun, což je meziročně o 15 miliónů víc.

Zatímco před rokem 2012 se objem odhalených pojistných podvodů u ČP držel pod hranicí 400 miliónů korun, poslední dva roky tuto hranici výrazně přesáhl. V porovnání s rokem 2005 jde o téměř 95% nárůst.

Nafukují se reálné škody

„Celková čísla loňského roku podtrhují dlouhodobý trend častějších podvodů v menším objemu. Oproti roku 2010 je jejich počet víc než dvojnásobný. Spouštěčem bývá zpravidla reálná škoda, kterou se pachatelé snaží uměle navýšit pro své obohacení,“ konstatoval Jiří Cívka z Generali.

Skokový růst pojistný podvodů je podle něho v životním a úrazovém pojištění. Zatímco v loňském roce šetřili detektivové Generali pouhé dva případy, loni to bylo už 82 případů. Zpravidla se jednalo o fingované úrazy, záměrné uvádění nepravdivých informací o původu a rozsahu zranění, účelové prodlužování doby léčení či nedodržování léčebného režimu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám