Stalo se to i Petrovi S. ze středních Čech. Přišel o 350 tisíc korun. Tolik zaplatil známému za auto americké značky. Po třech měsících si pro vůz přišel exekutor, i když Petr S. nikomu nic nedluží.

Zato prodávající auta, známý pana Petra S., má už na krku 12 exekucí v součtu za více než tři milióny korun.

„Nejdříve jsem vůbec nechápal, jak po mně exekutor může chtít auto, když nikomu nic nedlužím. Teprve u právníka jsem zjistil, že jsem se vlastně stal obětí podvodu mého známého. Kvůli němu teď musím auto bez náhrady předat exekutorovi. Jak jsem posléze zjistil, kupní smlouva na věc, která je zařazena do exekuce, je neplatná,“ shrnul Petr S.

I když vyhraje, peníze zpět zřejmě nedostane

Obrátil se na bezplatný právnický portál Poradnaveritele.cz, kde mu potvrdili, že svých peněz se musí soudně domáhat po původním majiteli, ale auto je povinen vrátit do exekuce.

„Nový majitel tak najednou nemá ani peníze, ani auto. Jedinou jeho možností je obrátit se na původního vlastníka vozu, aby mu peníze z titulu bezdůvodného obohacení neprodleně vrátil,“ řekl Právu právník Rostislav Kovář z portálu Poradnaveritele.cz.

Zarážející na věci je to, že byť se považujeme za právní stát, tak i když zjevně poškozený Petr S. soud vyhraje, bude mít sice v ruce exekuční titul, a dokonce si i podle referencí a své svobodné vůle vybere ten nejschopnější, tedy nejdravější exekutorský úřad, ze svých 350 tisíc nejspíš už reálně nedostane nic. Kde nic (oficiálně) není, ani čert nebere. A skončí tak jako pomyslná kapka ze šedesáti procent exekučních případů, při nichž se nepodaří z dlužníků vymoci nic.

Evidence exekucí není 100% jistotou

„V praxi se běžně setkáváme se situací, že původní majitel vozu peníze nevrátí, protože je předlužený a peníze z prodeje už dávno utratil. Pak nezbývá nic jiného než se s ním soudit. U notorických dlužníků bohužel není zárukou vrácení peněz ani vyhraný soudní spor,“ konstatoval Kovář.

Jak předejít tomu, aby si člověk koupil ojetinu s exekucí? Potíž je v tom, že exekuční proces se neodehrává z minuty na minutu, takže ještě ani nemusí být exekuce vztahující se na dané auto, respektive jeho původního majitele zanesena v Centrální evidenci exekucí. Navíc veřejnost nemá do této databáze exekucí volný přístup. Je zpoplatněn. To, zda někdo je v exekuci nebo není, na počkání ověřují právníci.

„Ani tato evidence ale neznamená stoprocentní jistotu. Nejsou v ní totiž zaznamenané soudní výkony ani daňové exekuce, které realizují finanční úřady. Navíc i záznam probíhá s jistým, byť minimálním zpožděním,“ dodal Kovář.

Podle exekutorů počet podobných případů narůstá. Auta, která jsou součástí exekuce, se dlužníci snaží rychle prodat v autobazarech, na inzerát nebo přes známé, zkrátka zkoušejí to všude. Obvykle se jedná o do očí bijící levnou nabídku. Tato situace může nastat u vozidel všech cenových kategorií, od laciných ojetin za pár tisícovek až po luxusní a jen pár měsíců stará auta.

Fakt, že auta patří spolu s nemovitostmi mezi nejčastěji zabavované věci, potvrzuje i prosté nahlédnutí na internetové vývěsky dražeb finančních úřadů či těch, které realizují exekuční úřady.