Celkem se maloobchodní tržby v červenci meziročně snížily o 1,7 procenta. O měsíc dříve klesly o 3,3 procenta. „Od roku 2001, kde začíná časová řada, nikdy nedošlo u potravin k tak hlubokému propadu. Vysvětlit se dá snad jen tím, že domácnosti omezily nákupy méně zbytných potravinářských výrobků a více nahrazují dražší potraviny levnějšími,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Patria Finance David Marek.

Další omezení útrat za potraviny přitom nenechá na sebe zřejmě dlouho čekat. Důvodem je očekávané zdražování v důsledku postupného zvýšení DPH z deseti na 14 procent v příštím roce a poté až na 17,5 procenta v roce 2013. Jak včera rozhodla hlasy vládní koalice Sněmovna, zvýšení daně se přitom dotkne nejen jídla, ale třeba i léků, tepla a dalších každodenních potřeb.

Statistiku vylepšují prodeje aut

V červenci celkově tržbám maloobchodu opět pomohly prodeje automobilů. Prodeje aut včetně dílů vzrostly podle statistiků meziročně o 1,9 a opravy o 0,8 procenta. „Je ovšem otázkou, zda vůbec automobily jako specifické zboží považovat za maloobchod. Domácnosti je běžně každý měsíc nenakupují. Řada statistik proto auta vyčleňuje,“ uvedl analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora.

Jak dále poznamenal, bez aut je červencová statistika velmi černá. Maloobchod podle ní totiž meziročně klesl o 3,1 procenta. „Problémem jsou potraviny. Zajímavé také je, že poprvé v letošním roce klesly tržby nejen reálně, ale i nominálně. To považujeme za alarmující,“ zdůraznil Pikora.

Za pohonné hmoty Češi utratili o 3,3 procenta méně než před rokem, a prodeje ostatního nepotravinářského zboží klesly o 0,4 procenta. Data podle ekonomů potvrzují, že domácnosti v průměru šetří. To se projevuje kromě jiného i růstem tržeb u prodeje použitého zboží.

„Vysvětlení je prosté. Části domácností kvůli úsporným balíčkům vlády poklesly příjmy a tím i výdaje. Navíc výhled je mizerný. Lidé odkládají nákupy, které nespěchají. Mimochodem podobné šetření jsme viděli také s příchodem poslední krize,“ připomněl Pikora.

Na začátku prázdnin se tak nevedlo ani prodejnám s drogerií a kosmetikou, kde tržby klesly meziročně o 2,6 procenta, nebo knihkupcům a papírnictvím, jejichž obrat se snížil o 4,4 procenta. Naopak stále poměrně rychle rostou tržby z prodeje oblečení a obuvi (7,7 procenta). „Vypadá to, jako by české domácnosti šetřily na jídle, ale nebyly ochotny uskromnit se při nakupování oblečení. Tento paradox může vysvětlovat rozdílný vývoj v různých socioekonomických skupinách domácností,“ podotkl Marek.

Zpomalila i expanze online prodejen

Ohledně dalšího výhledu maloobchodních tržeb analytici neskrývají svůj pesimismus. „Rozhodně bychom si krámek neotevírali. Z našeho pohledu je nyní perspektivní pouze prodej přes internet. Zde rostou tržby kontinuálně už několik let a nyní jsou meziročně vyšší o 8,5 procenta. I zde ale už pozorujeme zpomalení růstu,“ upozornil Pikora.

Podobné trendy, jaké jsou v maloobchodě v Česku, jsou nyní v celé Evropě. Poslední data za evropskou sedmadvacítku mluví o meziročním poklesu maloobchodu o 0,2 procenta. Samotná eurozóna je na tom ještě hůř. V ní tržby za poslední rok klesly o 0,4 procenta. Proti roku 2005 stouply tržby v ČR podle Pikory o 19 procent, zatímco ve Španělsku se snížily o 14 a v Německu o pět procent.