„Zítra jsem chtěl do Kraillingu poslat stavební odborníky na obhlídku rozbité vlečky. Ale zaměstnanci skladu jsou prý nemocní,“ uvedl Švagr.

Insolvenční správce minulý týden povolil odvoz nafty do Česka s tím, že o jejím vlastnictví rozhodne dodatečně soud. Uskladnění a zřejmě i přepravu nafty do Česka má zajistit státní firma Čepro.

Na výběrové řízení není dost času. Insolvenční správce totiž stanovil termín odvozu do konce dubna. Chce prý uvolnit sklad. SSHR vlastní železniční cisterny, jenže v areálu skladu je už od roku 2014 rozbitá železniční vlečka. Její oprava stojí několik miliónů korun. Správa o provedení opravy jedná s německou firmou Strabag, z výše uvedených důvodů ale nemůže udělat prohlídku na místě.

Ve skladu navíc nefunguje váha a možná i tankovací zařízení. „Tomu se říká německá důkladnost,“ dodal Švagr.

S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR přihlásila i pohledávky za dalších 300 miliónů korun.

Česko má nyní zásoby ropy a ropných produktů zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má ČR uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.