Za prodej nekvalitních pohonných hmot loni uložila inspekce 15 pokut v celkové výši 2,1 miliónu korun. Další správní řízení nebyla dosud ukončena. Celkem nabylo v roce 2015 právní moci 51 pokut za téměř deset miliónů korun, z velké části za zjištění při kontrolách v roce 2014.

Celkem loni ČOI zakázala prodej 137 tisíc litrů pohonných hmot v celkové hodnotě 4,4 miliónu korun. Kontrolám nevyhovělo 0,5 procenta benzínu a 1,6 procenta nafty.

Výsledky kontrol jakosti pohonných hmot považuje ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný za velmi pozitivní signál pro motoristy. „Jsou důkazem, že soustavnou kontrolou, spoluprací dozorových orgánů a důsledným vymáháním zákonných povinností lze dosáhnout zlepšení situace na trhu i u tak citlivé komodity, jakými motorová paliva bezesporu jsou," dodal.

Podle předsedy představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivana Indráčka je podle výsledků jasné, že u pochybení šlo o nedbalostní závady. Nešlo tak o úmyslnou manipulaci s palivem. „Již zveřejněná rozhodnutí ukazují u těchto nedbalostních závad pouze na drobné odchylky od normy, které nemají vliv na chod motoru, nepoškozují spotřebitele a ani nepředstavují daňový únik," uvedl Indráček. Vážnější chyby se podle něj vyskytly pouze v jednotkách případů.

Od spotřebitelů přijala inspekce v průběhu loňského roku 345 podání s podezřením na prodej nekvalitních paliv. ČOI následnou kontrolou odebraných vzorků prokázala porušení jakosti v devíti případech.

Vývoj jakosti pohonných hmot (nevyhovující vzorky v procentech)
rokbenzínymotorová naftasměsné palivo*FAME*LPGCNG*Etanol* E85celkem
2. pol. 20015,715,842,7----13,5
20024,012,227,7----9,0
200310,413,420,8-12,9--12,4
20046,312,314,5-2,5--8,6
20054,17,910,3-4,3--6,1
20062,46,917,5-2,0--4,8
20073,35,446,7-2,0--4,6
20081,88,966,7-4,0--5,6
20092,57,940,0-1,5--5,0
20105,69,623,825,00,50,065,27,9
20112,16,017,717,40,00,021,74,4
20121,83,718,24,81,70,05,33,1
20132,53,17,04,82,30,00,02,9
20140,92,25,513,312,30,00,03,0
20150,51,63,59,10,30,011,11,2
*) vyšší procento nevyhovujících vzorků u těchto pohonných hmot je ovlivněno nízkým počtem odebraných a odzkoušených vzorků paliva
zdroj: ČOI