K výstavbě mimoúrovňové křižovatky se stát zavázal už v roce 2006. Byla tehdy součástí pobídek pro jihokorejského investora. Ani po osmi letech se ale stavět nezačalo. Kamióny přijíždějící do a z nošovické průmyslové zóny výrazně komplikují dopravu zejména v přilehlých obcích Dobrá a Nošovice.

Předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik řekl, že odvolání proti územnímu rozhodnutí podaly spolky Děti Země a Frank Bold Society a sedm jednotlivců.

"Krajský úřad potvrdil, že stavba nesplňuje řadu veřejných zájmů, a také, že chybí důležité odborné studie a stanoviska," uvedl Patrik. Stav územního řízení se tak podle něj po pěti letech vrátil na začátek.

"Investor pro mě záhadným způsobem buď předložil zcela nekvalitní odborné studie, nebo mu jich řada chybí," uvedl předseda Dětí Země. Stavební úřad podle něj může znovu rozhodovat nejdříve za rok.

"Chybí celoroční přírodovědný průzkum o tom, zda stavba škodlivě nezasahuje do biotopů zvláště chráněných druhů organismů, dále chybí kvalitní migrační studie a také přesná inventarizace stavbou dotčených dřevin," vyjmenoval Patrik. Uvedl, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) musí zajistit také nová měření hluku a nové stanovisko krajského hygienika.

Stížnosti ekologů na opravy D1 ministerstvo zamítlo

Naopak dvojice úseků dálnice D1, jejichž stavební povolení k opravám letos také napadlo ekologické sdružení Děti Země, má opět potřebná povolení. Rozhodli o tom komise ministerstva dopravy, která se rozkladem ekologů zabývala, a ministr dopravy Dan Ťok. Informoval o tom v pondělí mluvčí ministerstva Martin Novák.

U prvního úseku mezi Měřínem a Velkým Meziříčím rozhodnutí už nabylo právní moci, termín nabytí úseku z Hvězdonic do Ostředka vychází na konec tohoto týdne. Se stavebními pracemi na obou stavbách by se tak mělo začít na jaře příštího roku.

Proti původnímu stavebnímu povolení ale nový ministr Ťok zpřísnil podmínky výstavby a zvýšil zejména ochranu vodních toků, které by mohly být stavebními úpravami dotčeny.