„Z našeho letošního jarního průzkumu mezi podnikatelkami přitom vyplynulo, že šedesát procent z nich nalezlo motivaci k podnikání v době mateřské dovolené,“ řekl v úterý Právu Martin Ruman, jednatel společnosti Odyssey Performance Enhancement Network, která se už řadu let věnuje podpoře rozvoje podnikatelského prostředí v ČR.

Je obtížné skloubit péči o rodinu a práci

Respondentkami průzkumu byly ženy, které se v letech 2009 až 2014 zúčastnily alespoň jednoho z kurzů vzdělávacího projektu Profi žena, spolufinancovaného z evropských fondů.

„Ukázalo se, že konkrétní pohnutky, proč se pouštějí do podnikání, se u jednotlivých žen velmi liší. Častá je ale zejména obava, jak náročné bude vrátit se po mateřské dovolené ke svému původnímu zaměstnavateli nebo si najít jiného,“ informoval Ruman.

Podle lektorky zmíněných kurzů Lenky Lamešové je žena spokojena teprve tehdy, když se jí daří skloubit rodinu a péči o děti s uspokojivou seberealizací v profesní oblasti.

To se ovšem podle průzkumu většině podnikatelek nedaří. Na otázku, s jakými překážkami se při svém podnikání setkaly, odpovědělo 72 procent z nich, že právě s obtížným skloubením rodinného a pracovního života.

Narážejí i na diskriminaci

Za vůbec největší překážku však ženy považují své nedostatečné znalosti o podnikatelských technikách.

Polovinu z nich pak stále trápí administrativní překážky ze strany úřadů či nedostatečné finanční zázemí pro úspěšné zahájení živnostenské činnosti.
Znepokojivé také je, že 17 procent žen se při podnikání setkalo s určitou formou diskriminace. Ať už s přehlížením ze strany mužů podnikatelů, či nižším ohodnocením svého výkonu ve srovnání s nimi.

„Diskriminace tak představuje výrazně častější problém než sexuální obtěžování, s nímž mají zkušenost pouhá čtyři procenta oslovených podnikatelek,“ konstatoval Ruman.

Prosazují se také ve vedení firem

Ženy se také stále častěji uplatňují ve vrcholovém managementu největších tuzemských firem. Zatímco v roce 2009 ve vrcholných postech působilo 22 procent manažerek, letos jejich podíl překonal 30procentní hranici.

Vyplývá to z databáze Bisnode, která obsahuje informace o 3270 velkých firmách v ČR.

„Ačkoliv podíl žen ve významných manažerských pozicích roste, nedosahuje ještě průměru členských zemí EU, který je 33 procent,“ připomíná však analytička Bisnode Petra Štěpánová.

V Česku se ženy nejčastěji uplatňují v personalistice. Zatímco v roce 2009 pracovalo na pozici šéfa personalisty 57 procent žen, letos již 79 procent. Podobný trend lze zaznamenat i v oblasti financí a marketingu.

Finanční ředitelku má nyní

44 procent největších tuzemských firem, o 16 procent víc než před pěti lety. A zatímco v roce 2009 byla čtvrtina marketingových oddělení největších českých firem vedena ženou, teď má v čele marketingu zástupkyni něžného pohlaví 41 procent firem.

Naopak IT a pozice generálního ředitele jsou stále doménou mužů. Jak ukazují statistiky, v čele IT pracují jen tři procenta žen a pouze šesti procentům velkých tuzemských firem šéfuje žena.