Hlavní obsah

Zbavme se českých motorů u malých letadel, potřebujeme ruské, vyzval Putin

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Ruský prezident Vladimir Putin se v pondělí vyslovil pro co nejrychlejší vývoj motorů pro malé ruské letouny, jimž dosud dodávají motory čeští výrobci. Šéf Kremlu na nutnost domácí výroby upozornil ministra průmyslu a obchodu Denise Manturova při besedě v rezidenci Novo-Ogarjovo. Podle Manturova malá ruská letadla využívají české motory.

Foto: Alexei Nikolsky, ČTK/AP

Ruský prezident Vladimir Putin

Článek

"Do malých ruských letadel je třeba montovat motory domácí výroby," řekl prezident podle agentury ITAR-TASS. Ruští výrobci podle Manturova již vlastní motory vyvíjejí. "Předpokládáme, že do konce roku 2016 bychom měli zahájit proces jejich certifikace a výroby," uvedl ministr.

Manturov Putina informoval, že ruské konstrukční kanceláře už od loňska vyvíjejí nový typ malých dopravních letounů pro devět až dvanáct a pro šestnáct cestujících. První prototyp má být představen v příštím roce, od roku 2017 má začít sériová výroba. Na ruských leteckých linkách mají nahradit stroje An-2.

Motory pro malé letouny a vrtulníky vyvíjí v České republice První brněnská strojírna (PBS) ve Velké Bíteši. Díky dodávkám pro letecký průmysl firma loni zvýšila tržby o více než 100 miliónů korun na rekordní 1,2 miliardy.

„Rusové dávají už delší dobu veřejně najevo, že hodlají být do dvou až tří let soběstační ve výrobě civilní i vojenské letecké techniky,“ řekl v pondělí Právu ředitel Divize letecké techniky První brněnské strojírny (PBS) ve Velké Bíteši Zdeněk Katolický.

Sankce platí pro nové smlouvy

Ve Velké Bíteši na Žďársku vyrábějí za rok 80 až 90 motorů, z toho pro ruský trh 20 až 25 kusů. Ukončení zakázek pro Rusko by pro Divizi letecké techniky i pro celou PBS neznamenalo výrazné ztráty.

„Trhy máme i v Číně, v Emirátech, USA, ve Španělsku i jinde. Vyrábíme mj. klimatizační systémy i proudové motory a v poslední době i turbovrtulové a turbohřídelové motory,“ doplnil Katolický.

Tuzemský výrobce také bude mít čas na hledání případných nových trhů, protože embargo Evropské unie z 31. července se týká až smluv uzavíraných po 1. srpnu, zatímco nyní ve Velké Bíteši vyrábějí ještě podle dřívějších smluv.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám