Hlavní obsah

Zaměstnanci mošnovského Job Airu čekají na mzdy a doufají v záchranu firmy

Právo, Pavel Karban

Protestní mítink ve čtvrtek absolvovala většina z 200 zaměstnanců společnosti Job Air Technic v Mošnově na Novojičínsku. Lidé se totiž obávají, že firma, která provádí opravy velkých letadel typu boeing či airbus, skončí kvůli dluhům v úpadku, a oni by tak přišli o zaměstnání.

Foto: Pavel Karban, Právo

Přímo uprostřed hangáru se sešli zaměstnanci společnosti Job Air Technic, aby se od vedení firmy dozvěděli, v jaké je podnik situaci.

Článek

Job Air Technic dluží více než 760 miliónů České exportní bance (ČEB) a České spořitelně (ČS), dalších téměř 13 miliónů Letišti Ostrava a více než 11 miliónů na odvodech pojistného na sociální zabezpečení. Insolvenční návrh na firmu podaly banky, v průběhu několika dní má Krajský soud v Ostravě vyhlášení úpadku definitivně potvrdit. Nadějí pro firmu je švýcarská společnost SR Technic, která deklarovala uhrazení závazků i rozšíření provozu a zvýšení počtu zaměstnanců na 450 až 500.

„V lednu jsme se dozvěděli, že společnost míří do insolvence. V době, kdy je plný barák a máme strategického investora, který je ochoten za nás zaplatit veškeré pohledávky. A věřitelé, v představení České exportní banky a České spořitelny, řeknou, že oni ty peníze nechtějí,“ uvedl předseda dozorčí rady Libor Jílek.

Situace v závodě je špatná, lidé dosud nedostali mzdy za leden a únor. Přesto se snaží firmu zachránit. „Před rokem a půl tady byla prázdná hala a my jsme hledali někoho, kdo nás dá do insolvence. Teď, kdy jsou smlouvy se dvěma největšími leasingovými společnostmi světa, tak někdo přijde a vyhlásí na nás insolvenci,“ poukázal Jílek s tím, že zaměstnanci i dozorčí rada vyzývají věřitele, vládu i vedení kraje, aby pomohli zachovat 200 pracovních míst.

S výplatami se počítá

Ředitel a spolumajitel firmy Daniel Barč potvrdil, že zaměstnanci na výplaty čekají. Tu lednovou by měli dostat v příštím týdnu, a jestliže půjde vše dobře, tak únorovou mzdu najdou na účtech prý ještě v březnu. „Pokud by podnik skončil v insolvenci, mohl by provoz fungovat dál v dnešním rozsahu, to znamená v rámci dokončení zakázek. Z hlediska nových zakázek by záleželo na zákaznících, nakolik budou cítit jistotu, že letadla i přes úpadek budou opravena,“ vysvětlil.

Barč připustil, že kromě úpadku trápí firmu i pojistka, bez které nelze opravnu provozovat. „Její platnost končí 15. března, jednáme s pojišťovnami o technickém prodloužení smlouvy o měsíc až dva,“ uvedl. Naopak bez problémů je prý zatím ve vztahu k firmě Úřad pro civilní letectví. Jeho slova potvrdil mluvčí úřadu Petr Navrátil. „Z našeho pohledu není ohroženo povolení k udržení provozu, nedošlo zatím k tomu, že by firma neplnila podmínky, za kterých byly certifikáty vystaveny,“ dodal.

ČEB i ČS shodně uvedly, že jejich zájmem je zachování provozu. Mluvčí ČEB Věra Dušková doplnila, že nabídka švýcarského investora zatím není ve fázi závazné nabídky.

Reklama

Výběr článků

Načítám