Hlavní obsah

Ministerstvo dopravy trvá na zrušení rychlostních silnic

Právo, Jiří Novotný

Stavbaři sice v Česku nepředají v příštím roce do provozu ani kilometr nových dálnic, vyloučeno však není, že dálniční síť se rozšíří alespoň administrativním zásahem. Ministerstvo dopravy (MD) totiž nadále prosazuje záměr zrušit dělení na dálnice a rychlostní komunikace.

Foto: Libor Zavoral, ČTK

Rychlostní silnice R7 mezi Vysočany a Novými Spořicemi na Chomutovsku

Článek

„Návrh příslušné novely zákona o pozemních komunikacích je připraven. Teď musíme čekat, jak se k němu postaví nová vládní garnitura, jež vzejde z povolebních vyjednávání,“ řekl v pátek Právu mluvčí MD Martin Novák.

Zrušením dosavadního dělení na dálnice, jichž je v ČR nyní 775 kilometrů, a rychlostní komunikace, kterých má naše republika 458 km, by rázem přibylo 300 kilometrů dálnic. Zbývající rychlostní komunikace by se současně převedly do kategorie silnic první třídy s rychlostním limitem 110 kilometrů v hodině.

Šance prý na více peněz z fondů EU

Na dotaz Práva, zda má tento záměr skutečně šanci na realizaci, odpověděl stínový ministr dopravy a člen vyjednávacího týmu ČSSD Milan Chovanec.

„Při jednáních s představiteli hnutí ANOKDU-ČSL jsme do takových podrobností nešli. Pokud by ale převedení rychlostních silnic na dálnice umožnilo získat od Evropské unie více peněz na modernizaci sítě, jak nás před dvěma lety ujišťoval tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš, bude se to nová vládní koalice jistě snažit prosadit,“ řekl Chovanec.

Souhlas Bruselu není nutný

Na otázku Práva, jestli byla tato záležitost projednána s Evropskou komisí (EK), sdělil Novák: „K tomu, aby se v ČR zrušilo dělení na dálnice a rychlostní komunikace, není souhlas Evropské komise potřebný. Většina našich rychlostních silnic totiž splňuje parametry, jež stanoví evropské předpisy pro dálnice.“

Pro motoristy je ovšem zajímavější další záměr chystané legislativní změny – rozdělit silnice první třídy, jichž je v ČR 5826 kilometrů, na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově oddělené, by se maximální povolená rychlost zvedla o 20 kilometrů na už zmíněných 110 km/h.

Naopak na ostatních silnicích, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém chybí, má i v budoucnu zůstat 90 km/h.

Zvýšení rychlosti ověří pilotní projekt

Ministerstvo dopravy nevylučuje, že by ke zvýšení rychlosti na některých jedničkách mohlo dojít již ve druhé polovině příštího roku, pokud to ovšem parlament schválí.

„Předcházet tomu navíc musí pilotní projekt a audity jednotlivých silnic první třídy,“ zdůraznil Novák.

Jak mluvčí upřesnil, s krajskými úřady je dojednáno, že pilotní projekt, v němž se bude testovat zvýšení povolené rychlosti z 90 na 110 km/h, bude v první polovině příštího roku probíhat na silnicích I/35 mezi Libercem a Bílým Kostelem nad Nisou, I/27 v úseku Plzeň–Šlovice, a I/37 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám