Škoda Auto na tento systém přistoupila od letošního listopadu. „Jedním z hlavních přínosů elektronické servisní knížky je zabránění v manipulaci s počtem ujetých kilometrů a znemožnění ovlivnění záznamů týkajících se skutečné servisní historie daného vozu,“ uvedl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

To by mělo zprůhlednit trh s ojetými auty, na němž zákazníci stále bojují s nejrůznějšími podvody či zatajováním nelichotivých informací o vozu. Má to ale háček, jak Právu potvrdili i někteří technici ze servisů.

„Pokud bude řidič jezdit stále do autorizovaného servisu, pak by neměl být problém – všechna data o opravách budou zapsaná a zákazníkovi o tom vytiskneme potvrzení. Pokud ale třeba po nehodě nebude řidič chtít, aby se hned ze záznamu vědělo, že auto bylo bourané, pak ho nechá opravit v neautorizovaném servisu, kde třeba ani nebudou mít do databáze přístup a záznam se nikde neobjeví,“ upozornil technik jednoho ze servisů.

„Prozatím s tím ale nemáme zkušenost, je to u škodovek nová věc,“ dodal.

Úspora nákladů a omezení papírování

Ani elektronická servisní knížka tak zřejmě machinacím úplně nezabrání. Bude na řidiči, kde nechá auto opravit – i vzhledem k rozdílným cenám služeb autorizovaných a ostatních servisů. Výhodou elektronických záznamů je úspora nákladů za tisk dosavadních servisních knížek a omezení papírování v servisu.

„Centrální databáze má i další výhodu – je celosvětově dostupná, takže zákazník může absolvovat servisní prohlídku u jakéhokoliv autorizovaného servisního partnera kdekoliv ve světě,“ doplnil Pelc.