Použití záznamové techniky má podle náměstka ministra průmyslu Tomáše Hajduška odradit prodejce od použití agresivních obchodních technik. „Mám tím na mysli například bránění v odchodu z prodejní akce bez toho, aby byl proveden nákup nebo odebírání občanských průkazů a odmítání jejich vrácení bez uzavření kupní smlouvy. A v neposlední řadě křičení na seniory či přímé vyhrožování,“ sdělil Hajdušek.

ČOI je připravena vybavit všechny regionální inspektoráty příslušnou technikou a začít ji využívat ihned od začátku příštího roku. Podle inspekce novinka umožní lépe dokázat případné porušení zákonů. „Například losování slev za plentou, podpis smlouvy v zákoutí, tlak na seniory nebo manipulaci se smlouvami,“ uvedl mluvčí ČOI Denis Gaidoš.

Podle návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele budou také muset pořadatelé předváděcích akcí hlásit dopředu ČOI místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet. [celá zpráva]

Agresivita na akcích roste

Firem, které oslovují zejména důchodce s předváděcími akcemi, je v ČR asi 500. Tyto akce fungují v Česku sice 20 let, ale agresivita se k nim přidala až v posledních sedmi letech a stále se stupňuje. Už několik týdnů se také objevují po celé zemi podpisové archy „Petice proti šmejdům“.

ČOI uložila v letošním prvním čtvrtletí za použití nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích pořádajícím firmám pokuty za 5,4 miliónu korun. Porušení zákona zjistila v 81 procentech případů. Celkem inspektoři v prvním kvartále roku provedli 113 kontrol, porušení předpisů zjistili v 92 případech. ČOI provinilcům uložila celkem 37 pokut.