Hlavní obsah

Mezi Prahou a Ostravou pojede denně 72 vlaků

Právo, Novinky, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na trase mezi Prahou a Ostravou bude od 9. prosince, kdy vstoupí v platnost nový jízdní řád, jezdit denně v průměru už 72 vlakových spojů. K 38 vlakům Českých drah (ČD) a osmnácti rychlíkům RegioJet totiž od tohoto data přibude ještě 16 souprav vypravovaných novým soukromým dopravcem Leo Express.

Foto: LEO Express

Soupravy začnou jezdit od letošního prosince na trati Praha – Ostrava.

Článek

Na otázku Práva, co říká této zostřené konkurenci, odpověděl v úterý mluvčí společnosti Regio­Jet Aleš Ondrůj: „Nemyslím, že bychom to příliš pocítili. Například v minulém týdnu, kdy Leo Express zahájil pilotní provoz, nám počet cestujících vzrostl o tři procenta, když jsme mezi Prahou a Ostravou za sedm dní přepravili 29 860 lidí.“

Podobně optimistické jsou i České dráhy. „Mezi Prahou a Ostravou budeme nadále v průměru vypravovat 38 spojů denně – rychlovlaky pendolina, expresy i vlaky EuroCity. Konkrétní čísla o obsazenosti jednotlivých spojů sice nezveřejňujeme, ale mohu ujistit, že i nám se počet cestujících letos zvyšuje, a věřím, že tomu tak bude i nadále,“ řekl Právu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Denně až 20 tisíc cestujících

Nejvíce vlaků společnosti vypraví v době denní špičky, tedy mezi 7. a 18. hodinou. České dráhy takto vypraví 11 vlaků z Ostravy do Prahy a stejný počet souprav opačným směrem. RegioJet vyšle v době špičky do Prahy sedm vlaků, opačným směrem pět vlaků. Leo Express zatím nezveřejnil řády pro nové spoje, dosud vypravuje z Prahy jeden vlak před pátou hodinou ranní a jeden po 13:00. Z Ostravy pak vyjíždějí vlaky Leo Expressu do Prahy po 9. a 17. hodině.

Do jedné soupravy Leo Expressu by se stejně jako u RegioJetu mělo vejít 240 lidí, Pendolino Českých drah pojme 333 cestujících, do ostatních souprav ČD může nastoupit i o několik desítek lidí více. Celkem by tak v prosinci mohly soupravy všech tří společností přepravit na trase mezi Prahou a Ostravou při plné obsazenosti kolem 20 tisíc cestujících.

Zbraní akční slevy

Otázkou ovšem je, co s přílivem cestujících udělá cenová politika jednotlivých dopravců. České dráhy totiž od 9. prosince zdraží základní jízdné o dalších 2,5 procenta. Na dotaz, jestli se to bude týkat i trasy Praha–Ostrava, odpověděl Šťáhlavský: „Obyčejného jízdného samozřejmě ano, ale cestující budou moci využívat řady akčních slev.“

CS Pendolino - srovnávání železničních dopravců -1.repoVideo: Novinky

Z Prahy do Ostravy je v současné době u Českých drah obyčejné jízdné za 457 korun, u RegioJetu za 430 Kč a Leo Express si je stanovil na 532 Kč. Vzhledem k poskytovaným slevám si ale cestující jízdenku na této trase pořizují v průměru za cenu kolem 290 korun. Právě akční slevy jsou tedy zbraní, kterou dopravci v konkurenčním boji hojně využívají.

Zakladatel a generální ředitel Leo Expressu Leoš Novotný přesto tvrdí, že k cenové válce nedojde. „Prosadit se v konkurenci s ČD a RegioJet chceme kvalitou svých moderních vlaků, a ne se podbízet cenami,“ ujistil.

LEO Express zahájil činnostVideo: Novinky

Dopravci si jízdenky vzájemně neuznávají

Podíl soukromých železničních dopravců na přepravě cestujících se v Česku zvyšuje. V současné době obsluhují 800 z 9500 kilometrů železničních tratí.

„Konkurence státního a soukromých dopravců je v každém případě zdravá,“ zdůrazňuje Miloslav Zítka ze Svazu cestujících. Jak připomněl, České dráhy to už přimělo nasadit na trať Praha–Ostrava novější vlakové soupravy.

Vlaky RegioJet nabízejí stejný luxus pro všechny cestujícíVideo: Novinky

Nevýhodou je ovšem nynější roztříštěnost cenových tarifů, kdy si jednotliví dopravci vzájemně neuznávají jízdné. Cestující si tak k přestupu do vlaku jiného dopravce musí koupit další jízdenku, což rozhodně není praktické.

Reklama

Výběr článků

Načítám