V Česku je to poprvé, co lidé v souvislosti s krachem pojištěné cestovní kanceláře nebudou odškodněni.

"Přestože evropská směrnice striktně požaduje, aby byli spotřebitelé v případě krachu CK stoprocentně chráněni, v praxi se opět ukázalo, že vinou nedokonalé české legislativy tomu tak není," uvedl Cívka. Limit pojistného plnění si CK BG Travel sjednala pouze na 120 000 Kč.

Téměř 300 turistů, které CK BG Travel po vyhlášení úpadku letos 5. července nechala bez pomoci v Bulharsku, se Generali podařilo dostat domů během následujícího dne. Návrat turistů do vlasti je z pohledu zákona podle Cívky bez ohledu na vynaložené peníze absolutní prioritou. Propočty po vyčíslení nákladů na zajištění návratu klientů ukázaly, že si tato fáze vyžádala náklady, jež vysoko překročily limit plnění, který si určila CK BG Travel, a nese za něj plnou odpovědnost, dodal mluvčí.

Pojišťovny na problémy upozorňovaly

O riziku nedostatečného limitu pojistného plnění stanoveného cestovní kanceláří se přitom podle Cívky opakovaně diskutovalo. Pojišťovny na něj ministerstvo pro místní rozvoj upozorňovaly například při společném jednání v září 2010. MMR ovšem podporuje CK v jejich sporu s pojišťovnami. Asociace zastupující cestovní kanceláře tvrdí, že pojišťovny musí klientům v případě krachu CK vyplatit plné odškodnění i tehdy, když se u nich kancelář nedostatečně pojistila.

MMR připravuje novelu zákona, která by měla služby cestovních kanceláří ve směru pro klienty zkvalitnit. "My se určitě snažíme, aby ta novelizace, dílčí technická, byla směřována hlavně vůči klientovi. Chceme tedy upevnit postavení zákazníka, a to zejména v tom směru, aby byla absolutní stoprocentní garance navrácení prostředků za nakoupený zájezd v případě krachu cestovní kanceláře," řekl České televizi ředitel odboru cestovního ruchu MMR Aleš Hozdecký.

Napětí vzrostlo po krachu Parkam Holidays

Neshody mezi zástupci cestovních kanceláří a pojišťoven se prohloubily po loňském krachu CK Parkam Holidays, jejímž klientům pojišťovna Generali uhradila pouze 58 procent částky, za kterou si u cestovní kanceláře nakoupili zájezdy. Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) poté uvedla, že klient CK je proti jejímu úpadku podle rozhodnutí Evropského soudního dvora chráněn i v případě jejího podvodného jednání. Generali to ale tehdy odmítla s tím, že se případ posuzovaný soudním dvorem týkal naprosto jiné situace.

Limit pojistného plnění navržený a sjednaný CK BG Travel odpovídal zákonnému požadavku 30 procent předpokládaných tržeb, které měla propočteny na základě podnikatelského plánu, upozornil Cívka. Na začátku letní sezony oslovila Generali kancelář stejně jako několik stovek dalších s žádostí o aktualizaci tržeb za prodané zájezdy. CK BG Travel přes několik urgencí tyto údaje nedodala.

"Vyčerpali jsme všechny možnosti, které nám poskytuje zastaralý zákon, jenž je bohužel stále v platnosti," uvedl generální ředitel Generali Štefan Tillinger. Pojišťovna jako soukromý subjekt nemůže podle něj suplovat úlohu státu reprezentovaného MMR a jeho úředníky, který by měl podnikatele v cestovním ruchu kontrolovat.

Klienti mohou vymáhat peníze v insolvenčním řízení

Poškození klienti mají prý nyní několik možností, jak dostat peníze zpět. Všichni mohou uplatnit své nároky v insolvenčním řízení. Turisté, kteří si sjednali cestovní připojištění Generali pro případ neuskutečnění zájezdu kvůli úpadku cestovní kanceláře, mohou získat náhradu do dvou týdnů od nahlášení pojišťovně. Další variantou je ověření možnosti náhradního plnění ze strany zprostředkovatele, přes kterého klienti CK BG Travel zájezd koupili.