Škodovka dosud podle německého vedení v podstatě kanibalizovala dražší značky v rámci koncernu. Ze srovnávacích testů totiž škodovky vycházejí jako vítězové. Zákazníci si tak často místo dražšího Passatu nebo Audi koupí levnější Superb.

"Nemůžeme nabízet fabie s lepší palubní deskou, než má polo," vysvětluje šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn. Podle něj není možné, aby „volkswagenským" vozům kradly úspěch levnější auta. I z toho důvodu budou od nynějška škodovky chudší. Octavii bude chybět chladicí box, sportovní fabii xenonová světla a v superbech na zákazníky nebude čekat luxusní deštník. V lednu má pak přijít další omezení.

"Je pravda, že Škoda Auto v Německu od 1. ledna 2011 ještě dále zatraktivní ceny u některých modelů a že v této souvislosti upraví rozsahy výbav. To je zcela běžný a léty osvědčený postup produktového managementu,“ prohlásil mluvčí Škody Auto Rudolf Dreithaler. Podle něj většina zmiňovaných prvků výbavy navíc nadále zůstane dostupná jako výbava na přání.

Na prvním místě Volkswagen

Je jasné, že vlajkovou lodí je značka Volkswagen. Škodovka má představovat lapací síť na co největší procento zákazníků, kteří by po nekoupení Volswagenu uvažovali o jiné značce. Podle výzkumu univerzity v Duisburgu přichází koncern kvůli úspěchu škodovek o 500 miliónů eur ročně (asi 12,2 miliardy korun). Právě tyto výsledky dohnaly koncern k radikálním krokům.

"Každý prvek výbavy je konkurenční výhodou. Nevěřím, že by se lidé ochuzení nevšimli, prodeje klesnou," stěžuje si šéf Asociace dealerů Škody Thomas Peckruhn. "Přitom nekonkurujeme volkswagenům, ale hlavně francouzským značkám Peugeot či Renault včetně Dacie," dodává. Budoucích koncernových rozhodnutí se rovněž obávají čeští dealeři.