A také se má v blízké době posílit ve špičkách podzemka mezi smíchovským nádražím a Palmovkou. „Výkony omezovat nechceme, do tří let se budeme snažit dostat MHD na třetí místo v evropském žebříčku. Dosud máme jen bramborovou medaili,“ řekl nový předseda představenstva DP a zastupitel David Vodrážka (ODS) po pondělní schůzi představenstva.

„Skončila éra transformace dopravního podniku a outsourcovaných projektů. Už není víc prostoru, kde šetřit,“ konstatoval. Dopravní podnik přitom dostal pro letošní rok od města na provoz o miliardu méně než vloni, neboť si město objednalo méně výkonů.

Ropid zkraje roku v rámci úspory tzv. vozokilometrů tudíž na popud města nachystal zrušení a změnu několika desítek spojů, včetně omezení metra. K materiálu, podle něhož se mělo v Praze jezdit od 7. března, se město ale přestalo hlásit.

Změnilo se představenstvo podniku

Podle Vodrážky tedy bude město muset dopravnímu podniku přidat. „Pokud se nesnížily výkony a nezdražilo jízdné, musí se dotace dorovnat. Daleko detailněji ale budeme prověřovat účel každé vynaložené koruny,“ tvrdí Vodrážka. V novém představenstvu DP jsou prakticky samí politici, nezůstal v něm ani generální ředitel DP Martin Dvořák, ani šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek.

Vodrážka to vysvětluje tím, že je třeba zajistit financování řady akcí, jako například pokračování stavby trasy A metra a chystané trasy D, a to je prý záležitostí převážně politickou. Se stavbou metra do Písnice se ale nejdříve začne v příštím či přespříštím roce. Město musí stejně jako letošek doúčtovat i prokazatelnou provozní ztrátu DP za loňský rok. „Nebudeme ale nárokovat celou částku, která je asi 1,3 miliardy, a sáhneme do svých rezerv,“ konstatoval ředitel DP Dvořák. Je rád, že DP má za sebou propouštění zaměstnanců i čas outsourcingu.

S Ropidem, tedy organizátorem pražské dopravy, už se podle něho jedná o posílení nočního metra v prázdninovém provozu. „Pokud se zvýší výkony, půjde o platbu navíc. V tom je smlouva na letošek jasná,“ řekl.

Podle člena představenstva a náměstka primátora Milana Richtera (ODS) se představenstvo shodlo na tom, že v květnu se má spustit projekt turistické karty opencard a na prázdniny si budou moc lidé v případě klouzavého ročního předplatného, například vydaného v lednu na 365 dní, přerušit platnost karty až na dva měsíce za rok. Děti a junioři se budou muset s papírovými kupóny rozloučit v červnu, od listopadu přestanou platit pro dospělé.

Studentů se to dotkne až příští rok. Masívní kampaň v dopravních prostředcích chystá DP kvůli přechodu jízdného na opencard od druhé poloviny května.

Video

Speciální měřicí vůz v pražském metru. Zdroj: Stream.cz