Hlavní obsah

Ministerstvo dopravy plánuje vlaky s rychlostí přes 250 km/h

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Českou republiku by mohly v budoucnu brázdit vlaky rychlostí vyšší než 250 kilometrů v hodině. S takovou vizí přišlo v úterý ministerstvo dopravy. Podle něj by se v Česku měly vystavět nové vysokorychlostní tratě (VRT). Tuzemská železnice by se tak mohla přiblížit například té francouzské, kde jezdí známé vlaky TGV.

Článek

Náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp řekl, že první úseky by mohly být hotové kolem roku 2020. "Jde o dlouhodobý úkol, který přesáhne daleko do tohoto století," řekl Šíp. Prvním zprovozněným úsekem VRT na českém území má být tunel z Prahy do Berouna, ze kterého by rychlovlaky pokračovaly dále na Norimberk.

Ministerstvo dopravy (MD) údajně zvažuje, že tunelem by jezdily i vlaky ve směru na Ústí nad Labem, Drážďany a Berlín. To má být druhá větev sítě vysokorychlostních železnic.

Páteřní trať železnice by vedla z Plzně přes Prahu do Brna, kde by se větvila na vídeňský a ostravský směr. "Prověřujeme i myšlenku, že by z Prahy ve směru na jihovýchod směřoval tunel, který by pokryl počátek vysokorychlostní tratě Praha - Brno a jezdilo by se jím i na České Budějovice," naznačil Šíp.

Podmínkou je návaznost na zahraniční tratě

"Jen tak mýrnyx týrnyx u nás si stavět vysokorychlostní tratě, na to nemáme podmínky," komentoval záměr ministerstva šéf Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. Podle něj musí jít o evropské projekty navazující na železnice v zahraničí.

Prozatím jezdí v česku nejrychlejší vlak Pendolino rychlostí 160 kilometrů v hodině na koridoru Praha-Brno. Rychlovlaky nejsou ve vyspělých zemích žádnou výjimkou. Mezi nejznámější patří francouzské TGV, jejich rychlost se v průměru pohybuje od 270 do 320 kilometrů v hodině.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám