Na dálnici D1 začala řidičům v nouzi pomáhat také nová asistenční služba Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Zatím jde jen o pilotní projekt, po vyhodnocení zkušeností by se však tato služba měla rozšířit i na další komunikace spravované ŘSD.

„Pro testování jsme si vybrali dvě stě kilometrů D1 mezi PrahouBrnem, kde je provoz největší. Rozdělili jsme to na čtyři úseky, v nichž jsou naše asistenční auta permanentně k dispozici,“ řekl ve čtvrtek mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Pilotní projekt už nějaký čas probíhá. Své úseky projíždějí asistenční auta ŘSD v noci dvakrát a přes den třikrát. Vyhledávají motoristy v nesnázích, jimž poskytují pomoc. Nyní však ŘSD ještě zpřístupnilo bezplatnou telefonní linku 800 280 281, aby si jejím prostřednictvím mohli řidiči sami tuto službu přivolat. „Je třeba vyjít vstříc všem, kteří se z jakéhokoliv důvodu zastaví na dálnici a vytvoří tak překážku provozu. Úkolem osádek naší asistenční služby je do dvaceti minut dojet na místo, překážku označit a pomoci řidiči vyřešit problém,“ uvedl Rýdl.

Vozy jsou vybaveny základním zdravotnickým materiálem, nářadím i světelnou signalizací pro označení překážky.

Pomoc je zdarma

V případě nutnosti auto na krátkou vzdálenost odtáhnou, aby nepřekáželo dálničnímu provozu. Zpravidla však vyčkají na příjezd asistenční služby, kterou má řidič smluvně zajištěnu v rámci havarijního pojištění či povinného ručení.

„Náklady na naši asistenční službu jsou hrazeny z provozních prostředků ŘSD. Řidič za poskytnutou pomoc neplatí nic, má to už v ceně dálniční známky,“ vysvětlil Rýdl.
Asistenční služba ŘSD je nesporným příspěvkem ke zvýšení bezpečnosti provozu na D1.

Podle policejní statistiky došlo loni na dálnicích v ČR ke 2683 nehodám, při nichž zahynulo třicet lidí, o šest více než v roce 2014. A právě dálnice mezi Prahou a Brnem je z hlediska nehodovosti i kvůli probíhající modernizaci nejrizikovější.
Po krátké zimní přestávce byla koncem ledna modernizace D1 obnovena na 7,2 kilometru dlouhém úseku Měřín–Velké Meziříčí. Brzy k tomu přibude až šest dalších rekonstruovaných úseků, a tedy i uzavírek s maximální povolenou rychlostí 80 kilometrů v hodině.