Motivací jeho snahy je umožnit cyklistům se beztrestně napít vína při toulkách po vinařských stezkách na jižní Moravě či na Slovácku.

"Vybudovali jsme vinařské cyklistické stezky a je zvláštní, že policie se postaví na stezku a nechává foukat cyklisty, kteří si dali dva tři pohárky vína. Navíc platí pokuty v řádech tisíců korun, což je podle mě nepřiměřené," řekl Škromach. Maximální pokuta je až 50 000 korun.

Škromach zdůraznil, že nynější zákon jde proti cyklistům, kteří vědí, co si mohou dovolit. Podle něj lidi, kteří "chlastají", sankce nijak neodradí. "Nikde ve světě se nepotvrdilo, že když alkohol na kole povolíme, začnou pít všichni," doplnil Škromach.

Kolik by mohl cyklista bez obav ze sankce vypít
Muž o hmotnosti 80 kilogramů, který by se podle senátorova doporučení zastavil ve sklípku a vypil během hodiny čtyři 4 dl vína, by se do tolerance 0,8 promile ještě vešel, stejně jako jeho kolega, který by se během stejné doby posilnil dvěma dvanáctkami.

Odkazuje na zahraničí, například v Rakousku je povolený stejný limit. "Jinde mají podobný limit, nebo to neřeší, protože mají limit i pro řidiče aut. Trochu extrémní mají limit v Německu 1,6 promile, což už je docela hodně," míní Škromach.

Na venkově prý cyklista nikoho neohrožuje

Návrh novely chce předložit do Sněmovny v březnu či dubnu. Podle něj se pro novou úpravu zvýšila podpora v Senátu i ve Sněmovně. "A to ve všech klubech, nejen v ČSSD. Víc záleží na tom, odkud politik pochází. V Praze je cyklista vnímaný jako ohrožení, ale ve venkovských a rekreačních oblastech nikoho neohrožuje a ani není ohrožovaný velkým provozem," podotkl Škromach.

Novela je podle něj připravená precizněji než pozměňovací návrh. "Ten byl postavený na tom, že jsme pouze rušili kontrolu na alkohol u nemotorových vozidel. Nyní jsme to vymezili přesněji," poznamenal Škromach. Zůstává také to, že sankce by se na cyklistu vztahovaly tehdy, pokud by se stal účastníkem dopravní nehody a byl pod vlivem alkoholu.