Předloni začátkem prosince nastal v dopravě nevídaný kolaps. Námraza na několik dní ochromila provoz tramvají. Vrstva ledu pokryla až 340 kilometrů tramvajového vedení. Vytvořená námraza působila jako izolace, kvůli které se nepřenášel elektrický proud, a troleje nevodily. [celá zpráva]

Video

Tramvajím kvůli namrzlým trolejím létaly od pantografů jiskry. Záběry z prosince 2014

Zdroj: Novinky

Novým řešením by mělo být technické zařízení z Německa. Dopravní podnik dosud nechal přestavět dvě servisní tramvaje, oblíbené historické typy T3, které smějí prozatím jezdit jen ve vozovně Kobylisy a vozovně Vokovice. Uvnitř tramvaje je instalována nádoba naplněna glycerínem na promazání trolejí.

„Nainstalované zařízení slouží k údržbě troleje před vznikem námrazy. Z vnitřní technologie zařízení vozu - zásobníku, je dodáváno tlakovým rozvodem mazivo na bázi glycerínového oleje. Na střechu vozu je roznášeno do plstěného válce, který se otáčí po trolejovém drátě a dochází k jeho vlastnímu nátěru. Na jeden výjezd jsme schopni pokrýt 200 až 250 kilometrů trolejového drátu. Nátěr vydrží na troleji podle klimatických podmínek jeden až dva dny,“ říká vedoucí Správy dep Radovan Kaprálek.

Tramvaj s mazacím zařízením musí být schopna vyrazit do akce maximálně do 120 minut. Vyjíždět by se mělo minimálně dva dny před hlášenou námrazou. O monitoring počasí se postará centrální dispečink.

Čekání na razítko

Speciální zařízení s pantografy zatím čekají na souhlas Drážního úřadu. Jeho stanovisko by mělo být známo do konce ledna. V případě povolení k činnosti by nový systém měl být instalován i do dalších speciálně upravených tramvají.

Video

Po Praze jezdí speciální mazací tramvaj, pomáhá snížit hluk a opotřebení kolejí

Zdroj: Novinky

Dopravní podnik nasadil jednu mazací tramvaj už v loňském roce, avšak na promazávání kolejí. Výrazně červený cabrio vůz se stal rázem fenoménem.