Jak se stane, že se docent z Přírodovědecké fakulty začne zajímat o islám?

Docent nebyl vždy docentem. Zajímala mě historie, sociální problematika, humanitní obory. Chvíli jsem studoval filozofii. Islám jsem považoval za něco zastaralého a škaredého, co mě nepřitahovalo. Po útoku na New York se mi přestalo líbit, jak se islámu ustupuje. Já už jsem věděl, jak islám funguje.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Jak? Díky samostudiu?

Jasně. To, co říkáme o islámu my, kterým se dnes nadává do extremistů, se dočtete v Ottově slovníku naučném starém sto let. Já jsem celý život nasával informace z knih, co byly doma po dědečkovi. Jak funguje islám, jsem tušil.

Navštívil jste nějakou islámskou zemi?

Moc ne, byl jsem jen v Turecku v roce 1991 stopem. Turecko mi přišlo jako středomořská Evropa, říkal jsem si, že za deset let budou na tom stejně jako v Řecku, kde mám z matčiny strany půl rodiny. Ale to byly naivní představy.

Co vás přimělo se tomu tématu tak věnovat?

Mě zajímalo, jak funguje islám vevnitř, jak působí na psychiku lidí a proč se ho drží. A to mě začalo zajímat víc až po útoku na New York v roce 2001.

To už fungoval internet. Já jsem pátral po tom, jak fungují islámské rodiny. Podíval jsem se na web, kde byly výpovědi bývalých muslimů, častokrát žen. A zjistil jsem, že islám drží muslimy i násilím a výhružkami.

Nemyslíte, že na web psala jen hrstka lidí se špatnými zkušenostmi? Proč na základě toho generalizujete?

Podívejte, když je tam těch špatných zkušeností sto, psaných různými jazyky, různými ženami a za různých okolností, to už přece zavání.

Ale muslimů je na světě 1,6 miliardy.

Ale většina nemá přístup na internet. Uvědomme si tu situaci. Ti lidé popisují strach z vlastní rodiny. Ty příběhy byly fakt podobné jako vejce vejci, a bylo jedno, kde se to stalo. A potom se stalo, že zastřelili Pima Fortuyna (nizozemský politik řazený ke krajní pravici, navrhoval zavřít hranice před muslimy – pozn. red.).

Nechtěli jsme muslimy vyhubit, jen jsme chtěli, aby se proti islámu postavili lidé z kultury a mediální fronty. Protože islám nesnese kritiku, zesměšnění

Přestal jsem mít rád pohled establishmentu. Vraždu odsoudili, ale na druhou stranu řekli, že si za to Pim mohl trochu sám, že neměl říkat, co říkal. A to se mi nelíbilo. Zabili liberála a další liberálové omlouvali ty vrahy.

Islám se infiltruje do veřejného života nenápadně. Získává vliv, buduje sítě, ekonomickou základnu. Všechno, o čem se mluví teď, tu bylo už v roce 2009. Pak jsem se dozvěděl, že na Facebooku existuje skupina Islám v ČR nechceme, a tak jsem se přidal, protože mě zajímalo, co se děje. A začal jsem propagovat osudy exmuslimů, protože to je nejpronásledovanější skupina na světě. To jsou totiž jediní lidé, kteří nemají žádné zastání.

Co je vlastně cílem iniciativy Islám v ČR nechceme?

Vznikla jako banda žvanilů na internetu. Šlo o to, lidi varovat, informovat, poučit. Ještě kolem roku 2010 to vypadalo, že problém s islámem u nás nastane tak za deset až patnáct let. Ale byli jsme optimisté. Věřili jsme, že Češi nejsou tak hloupí jako Evropané na západě, protože máme čerstvou zkušenost s totalitou a na rozdíl třeba od Švédů nevěříme vládě ani úřadům.

Martin Kovnička

Martin Kovnička

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Nechtěli jsme muslimy vyhubit, jen jsme chtěli, aby se proti islámu postavili lidé z kultury a mediální fronty. Protože islám nesnese kritiku, zesměšnění.

K muslimům se podle vás chybně postavila Česká republika, nebo Evropská unie?

To je chyba evropského intelektuálního prostředí. To se nedá shazovat na Evropskou unii. Chyba se stala už v 60. a 70. letech.

Na druhou stranu, Evropa se jenom rozhodla muslimy a jejich víru respektovat.

Jenže my rozumíme slovu respekt jinak než oni. Jsme pořád ovlivněni antickou a křesťanskou kulturou. Z antické si neseme smysl pro fair play a z křesťanské heslo: Nečiň jinému, co nechceš, aby on činil tobě. Islám toto nezná. Je to kultura založená na pomstě a uražené cti.

Muslimové tvrdí něco jiného. Násilí prý nemá s islámem nic společného – používají ho jen radikálové.

V islámu je mnoho proudů. Nás může zajímat, který z proudů dovoluje otevřenou kritiku Mohameda či dokonce výsměch. Žádný. To vychází už z koránu.

Muslimové tvrdí, že samotný korán nevybízí k násilí.

Muslimové lžou. V koránu je mnoho veršů o tom, že se s nemuslimy nesmí přátelit, že se jim nemusí říkat pravda a tak dále. Takže jim nelze věřit.

Co vlastně měla za cíl páteční demonstrace proti islámu před Pražským hradem?

Původně iniciativa Islám v ČR nechceme chtěla jen zavést debatu, mysleli jsme, že máme čas. Teď se ukázalo, že čas není. Samotná iniciativa má 110 tisíc podpisů, nemůžu za ně mluvit.

Naše hodnoty jsou ohroženy jedna za druhou, ale my řešíme cyklostezky a zákaz kouření v restauracích

Aby Česko zůstalo svobodnou zemí, musí tu být islámu co nejméně. Protože uvědomte si – za to, co vám teď říkám, se lidé v západní Evropě vraždí. Ale já mám právo to říkat. I kdybych neměl pravdu.

S růstem islámských věřících všude ve světě klesá bezpečnost, společenská koheze, pohoda. Zodpovědný občan by se tomu měl postavit. Ideální by bylo znemožnit propagaci a šíření islámu.

V zoologii máme takový pojem „přeskokové chování“. To se projevuje, když zvíře vystavíte stresu, který neumí zvládat. Třeba když papouška v kleci postrašíte, on neví, co dělat, a začne si například sám vytrhávat peří. To dělá EU. Naše hodnoty jsou ohroženy jedna za druhou, ale my řešíme cyklostezky a zákaz kouření v restauracích.

Chcete zavřít hranice?

Kontroloval bych je.

A pouštěl byste sem muslimské turisty?

Jistě.

Je vaše iniciativa v kontaktu s německou Pegidou?

Naši lidi tam byli na demonstraci, někdo si s někým vyměnil třeba e-mail. Ale jinak ne.

Váš boj je jen proti muslimům, nebo vám vadí i jiné menšiny?

On není vůbec proti muslimům. Muslimové jsou oběti islámu a naši kamarádi. Islám je ideologie, muslim je člověk.

Vadí vám přijímání syrských uprchlíků?

Iniciativa Islám v ČR nechceme vyzvala v srpnu vládu a prezidenta, abychom přijali syrské křesťany a jezídy a příslušníky minoritních islámských sekt – v tomto pořadí. Křesťanů jsou na Blízkém východě milióny, nemůžeme je přijmout všechny. Takže hovořit o přijetí muslimských věřících je mimo.

Začal jste se poměrně angažovat v politice. Znamená to, že v příštích volbách budete i někam kandidovat?

Já to zvažuju. Ale když, tak chci do Strakovy akademie hlavním vchodem. Pokud se ukáže, že současné politické elity nejsou schopny se situaci postavit. V takovém případě bych musel.