Varianta dvoupruhové silnice byla podle ministra Prachaře zvolena proto, že je na české straně doprava slabší než v Rakousku. Hlavní změnou proti dnešnímu stavu na české straně tak bude obchvat Mikulova.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

„Není to tak, že by Česká republika chtěla šetřit, vycházíme ze společné vize,“ řekl Prachař. Hlavním úkolem je prý vytlačit tranzitní dopravu z Mikulova, protože zbytek současné silnice I/52 jinak vede nezastavěným územím. Dvouproudá komunikace tak bude navazovat na stejný typ komunikace vedoucí z Rakouska.

Ministr Dopravy Antonín Prachař v České televizi

Ministr Dopravy Antonín Prachař (ANO)

FOTO: Milan Malíček, Právo

V Rakousku bude tato silnice dlouhá zhruba 15 kilometrů, zbytek trasy povede po klasické dálnici. Mezi roky 2016 a 2017 bude dálnice z Vídně dokončena vybudováním úseku Schrick–Poysbrunn, uvedl dolnorakouský hejtman Erwin Pröll.

Úsek bude mít čtyři pruhy a poté bude komunikace k českým hranicím pokračovat jako dvouproudá. Podle Prölla je vybrané řešení vzhledem k intenzitě dopravy mezi oběma zeměmi racionální. Podobně jako Česko i rakouská strana má zájem zejména na vytlačení tranzitní dopravy ze zastavěných oblastí. Rakouská část komunikace se proto vyhne obci Drasenhofen, dodal.

Hašek nemile překvapen

Hejtman Hašek ale stejně jako řada dalších politiků z jižní Moravy považoval konečné dokončení v podobě, která je ve čtyřech pruzích již dvě desetiletí pouze z Brna do Pohořelic, za hotovou věc.

„Jsem nemile překvapen dnešním oznámením ministra dopravy Prachaře o tom, že dálniční spojení Brno–Vídeň bude na území ČR v úseku Pohořelice–Mikulov (státní hranice s Rakouskem) pouze dvoupruhovou komunikací, de facto pouze s novým dvoupruhovým obchvatem Mikulova. O takovém rozhodnutí české vlády nejsem jako hejtman Jihomoravského kraje informován a pochybuji, že se jedná o oficiální stanovisko vlády ČR,“ sdělil Právu Hašek.

Hodlá se kvůli tomu obrátit na premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD) i ministra dopravy a chce od nich vysvětlení. „Pokud někdo tvrdí, že je na stávající R52 malá intenzita dopravy, ať si jde sednout k novomlýnským nádržím, a uvidí ten provoz, třeba u Pasohlávek,“ dodal Hašek.