„Jediná šance je dostavět okruh,“ řekl Sobotka obyvatelům Spořilova, kteří na něj asi půl hodiny čekali v dešti. Premiér přitom ví, že proti trase okruhu, jíž prosazuje Praha, je velký odpor. Vyslovil se pro maximální opatření v Běchovicích a dalších obcích, která by negativní vlivy tranzitní kamiónové dopravy potlačila.

Sobotka přivítal, že pražské zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo zásady územního rozvoje, které šedesát let starý návrh okruhu obsahují. [celá zpráva]

Video

Dopravní zácpy v ulicích Švehlova a Kutnohorská

Tento dokument ale zatím vždy narazil u soudů. Podle Sobotky ale není rychlejší cesta, jak řešit tranzit kamiónů na východě Prahy, aby neprojížděly sídlištěm. „Pokud by se plánovala nová trasa, je to na deset let,“ uvedl premiér.

Na řadě je ministerstvo dopravy

Zároveň odmítl požadavek sdružení SOS Spořilov, aby pro stavbu 511 ustanovil zvláštního vládního zmocněnce. „Žádný vládní zmocněnec nemůže nahradit to, když vedení Prahy bude komunikovat s ministerstvem dopravy,“ reagoval Sobotka.

 

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

Potvrdil, že stavba 511 je státní investicí a je tedy nyní v rukou ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO). Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) řekl, že stát po schválení trasy nedokončené části Pražského okruhu zastupitelstvem může začít vykupovat pozemky. Odpůrci stavby ale chtějí trasu opět napadnout u soudu. Vadí jim, že Praha nevzala v potaz varianty a námitky.

Pro pokračování okruhu do Běchovic se vyslovil také místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos (ČSSD). „Jsou dvě věci, které bychom rádi: dostavba 511 a těžké zastřešení Spořilovské. To by mohlo být dříve, 2018, 2019, okruh bych viděl někdy kolem roku 2020,“ uvedl Bodenlos.

Sobotkova postoje si starosta cení. „Premiér v podstatě řekl, že prioritou pro něj a pro vládu je dostavba Pražského okruhu, a to je pro mě dostatečný příslib,“ řekl Bodenlos.

Obyvatelé věří, že se stavba urychlí

Jana Růžičková z SOS Spořilov upozornila, že lidé vedle imisí a hluku trpí vibracemi. Některé domy jsou jen 16 metrů od silnice. „Doufáme, že když nám premiér vyjádřil podporu, mohla by se výstavba okruhu urychlit. Doufáme, že ministr Prachař pro to učiní vše. Napomoci by měl také zákon o liniových stavbách, který by podle zpráv médií mohl být v brzké době,“ doplnila Růžičková.

Na Spořilově žije necelých 15 tisíc lidí, mnozí z nich podepsali petici, aby se nejprve odvedly kamióny a až pak stavělo zastřešení Spořilovské. „Je nutné řešit Spořilov jako celek, nejen Spořilovskou, ale také Jižní spojku a magistrálu na 5. května. Zátěž tu trvá desítky let,“ dodala Pavla Kačabová ze sdružení Zdravý Spořilov.