Zelený se chvíli předtím stal taktéž jedním ze tří členů nového představenstva. V čele ČD stál v letech 1998–2003, tedy v době, kdy byl premiérem nynější prezident Miloš Zeman a ministry dopravy Antonín Peltrám a Jaromír Schling.

V ČD Zelený skončil v březnu 2003, odvolal ho tehdejší nový ministr Milan Šimonovský. Odůvodnil to tím, že nezvládl transformaci firmy na akciovou společnost vlastněnou státem. ČD měly v roce 2002 ztrátu dvě miliardy korun.

Dalibor Zelený na snímku z roku 2002

Dalibor Zelený na snímku z roku 2002

FOTO: René Fluger, ČTK

Ministr dopravy Zdeněk Žák, který změny inicioval, v České televizi řekl, že Zelený je jednou z nejrespektovanějších evropských osobností v oboru. Doplnil, že v ČD musí skončit bezhlavé investice, nové vlaky prý drahám nepřinášejí nové cestující.

Během několika dní po nástupu nového ministra dopravy Zdeňka Žáka se tak kompletně změnilo vedení jedné z největších státních firem. Právě Žák změnu začal, když vyměnil většinu členů dozorčí rady.

Ministr je členem vlády Jiřího Rusnoka, která zatím nezískala důvěru Sněmovny. Žák v ČT řekl, že nebylo možné se změnou počkat do doby, než vláda důvěru získá či nezíská.

Kromě Zeleného jsou novými členy představenstva výkonný ředitel pro provoz a techniku ČD Daniel Kurucz a náměstek generálního ředitele ČD pro personální záležitosti Pavel Švagr.

Žaluda ČD vedl pět let

Petr Žaluda vydržel ve funkci pět let, což je nejdéle ze všech ředitelů této firmy. Čelil mnoha kritikám například právě za úvěry, které si firma vzala na nákup nových vlaků.

ČTK připomněla, že v únoru 2011 média informovala o tom, že Žaluda odletěl na golf do Spojených arabských emirátů ve společnosti několika významných byznysmenů, mimo jiné s kontroverzním lobbistou Romanem Janouškem nebo šéfem firmy Škoda Transportation Tomášem Krskem. Škoda Transportation přitom patří k významným dodavatelům ČD.

Počátkem letošního roku žádal Žaludovo odvolání z čela ČD podnikatel Radim Jančura, provozovatel konkurenční železniční společnosti RegioJet. Podle Jančury Žaluda manipuloval s informacemi, které se týkaly rozdělování dotací na jednotlivé dálkové linky, a zhoršil prý hospodářskou situaci národního železničního dopravce. České dráhy to popřely.