Článek
Podle agentury se na poslední chvíli rozhodlo jít ke druhému kolu a podpořit jednoho či druhého kandidáta jen sedm procent voličů Zemana a devět procent Schwarzenberga.
Kdy se voliči rozhodli koho volit ve druhém kole | ||
---|---|---|
Zeman | Schwarzenberg | |
před 1. kolem | 35 | 40 |
hned po 1. kole | 44 | 40 |
týden před 2. kolem | 10 | 6 |
těsně před 2. kolem | 5 | 6 |
v průběhu 2. kola | 2 | 3 |
neví | 5 | 6 |
zdroj: ppm factum |
"Voliči J. Fischera a zejména J. Dienstbiera se přiklonili spíše k Miloši Zemanovi, jen menší část z nich volila Karla Schwarzenberga. Téměř čtvrtina voličů J. Fischera ovšem ke 2. kolu nepřišla," zjistil průzkum.
Schwarzenberg se podle něj vedle již zmiňovaných kandidátů mohl opřít i o voliče Zuzany Roithové. Agentura zároveň připomněla, že nemalá část voličů Franze a většina podporovatelů Jany Bobošíkové k druhému kolu vůbec nedorazila.
Naopak 15 procent lidí, kteří k prvnímu kolu nešli a hlasovali až ve druhém kole, rozdělilo své hlasy prakticky rovnoměrně mezi oba kandidáty.
Odhady absolutních počtů voličů a jejich přesuny před 2. kolem | |||
---|---|---|---|
Zeman | Schwarzenberg | nevolil/a | |
Bobošíková | 37 000 | 23 000 | 63 000 |
Dienstbier | 533 000 | 156 000 | 143 000 |
Fischer | 397 000 | 252 000 | 195 000 |
Fischerová | 74 000 | 51 000 | 40 000 |
Franz | 66 000 | 143 000 | 144 000 |
Roithová | 90 000 | 109 000 | 56 000 |
Schwarzenberg | 2 000 | 1 174 000 | 36 000 |
Sobotka | 31 000 | 80 000 | 15 000 |
Zeman | 1 233 000 | 11 00 | 7 000 |
nevolil/a | 244 000 | 226 000 | 2 648 000 |
zdroj: ppm factum |
Na Zemanovi oslovilo voliče jeho "češství" (19 procent), lidovost (16 procent) a vidina sociálních jistot (16 procent). Na Schwarzenbergovi voliči ocenili zkušenost, inteligenci a slušnost (16 procent). Stejná část se pro něj rozhodla kvůli tomu, že nechtěli, aby se stal prezidentem Zeman.
Lidé, kteří volit nepřišli, nedorazili zejména kvůli tomu, že je politika nezajímá (44 procent), respektive si nevybrali (35 procent).