Podle agentury se na poslední chvíli rozhodlo jít ke druhému kolu a podpořit jednoho či druhého kandidáta jen sedm procent voličů Zemana a devět procent Schwarzenberga.

Kdy se voliči rozhodli koho volit ve druhém kole

Zeman
Schwarzenberg
před 1. kolem
35
40
hned po 1. kole
44
40
týden před 2. kolem
10
6
těsně před 2. kolem
5
6
v průběhu 2. kola
2
3
neví5
6
zdroj: ppm factum

"Voliči J. Fischera a zejména J. Dienstbiera se přiklonili spíše k Miloši Zemanovi, jen menší část z nich volila Karla Schwarzenberga. Téměř čtvrtina voličů J. Fischera ovšem ke 2. kolu nepřišla," zjistil průzkum.

Graf ukazující přesuny voličů

Graf ukazující přesuny voličů po 1. kole

FOTO: ppm factum

Schwarzenberg se podle něj vedle již zmiňovaných kandidátů mohl opřít i o voliče Zuzany Roithové. Agentura zároveň připomněla, že nemalá část voličů Franze a většina podporovatelů Jany Bobošíkové k druhému kolu vůbec nedorazila.

Naopak 15 procent lidí, kteří k prvnímu kolu nešli a hlasovali až ve druhém kole, rozdělilo své hlasy prakticky rovnoměrně mezi oba kandidáty.

Odhady absolutních počtů voličů a jejich přesuny před 2. kolem
 Zeman
Schwarzenberg
nevolil/a
Bobošíková
37 000
23 000
63 000
Dienstbier
533 000
156 000
143 000
Fischer
397 000
252 000
195 000
Fischerová
74 000
51 000
40 000
Franz
66 000
143 000
144 000
Roithová
90 000
109 000
56 000
Schwarzenberg2 000
1 174 000
36 000
Sobotka
31 000
80 000
15 000
Zeman
1 233 000
11 00
7 000
nevolil/a244 000
226 000
2 648 000
zdroj: ppm factum

Na Zemanovi oslovilo voliče jeho "češství" (19 procent), lidovost (16 procent) a vidina sociálních jistot (16 procent). Na Schwarzenbergovi voliči ocenili zkušenost, inteligenci a slušnost (16 procent). Stejná část se pro něj rozhodla kvůli tomu, že nechtěli, aby se stal prezidentem Zeman.

Lidé, kteří volit nepřišli, nedorazili zejména kvůli tomu, že je politika nezajímá (44 procent), respektive si nevybrali (35 procent).