Hlavní obsah

Kanál Dunaj-Odra-Labe veďte přes Polsko, vzkazují vládě Bohumínští

– Bohumín
Právo, Jiří Tomaškovič

Ačkoliv je vodní kanál Dunaj-Odra-Labe (DOL) zatím spíše snem, jeho plánovaná trasa dělá radnici v Bohumíně starosti už nyní. Kvůli takzvané územní rezervě nemohou Bohumínští rozvíjet některé části města.

Foto: Pavel Čempěl , Právo

Bohumínský starosta Petr Vícha (ČSSD)

Článek

Starosta města Petr Vícha proto vyzval českou vládu, aby navrhovanou trasu změnili. A vedení města přikládá svůj vlastní návrh - vést vodní cestu přes Polsko. „Na polské straně nehrozí takové střety se stávající zástavbou ani ochranou přírody,“ řekl starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).

Zároveň dodal, že Bohumínští proti samotné výstavbě kanálu neprotestují. Vadí jim jen navrhovaná trasa. „Má vést přes zastavěnou část Bohumína a částečně i přes chráněné meandry. Kanál zasáhne do posledního zbytku volné krajiny v našem městě, které je už teď extrémně průmyslově a dopravně zatížené,“ řekl bohumínský starosta.

Krize stavbu odsouvá

Bohumín se obrací na vládu i přesto, že budování kanálu není vůbec aktuální. Ředitelství vodních cest připustilo, že minimálně do roku 2025 vzhledem k ekonomické situaci není plavební cesta na pořadu dne. „I kdyby se kanál nestavěl ještě dalších sto let, tak nám stejně dělá problémy v územním plánu. Nesmí se tady proto provádět žádná výstavba, a to nás blokuje v rozvoji,“ konstatoval Vícha.

Podle Ministerstva dopravy ještě není o definitivní trase kanálu rozhodnuto. „O variantním řešení trasy v oblasti Bohumína jsme několikrát diskutovali v rámci společné Česko-polské pracovní skupiny pro vodní koridor DOL. Z jednání vyplynulo, že hlavním kritériem pro výběr trasy bude posouzení vlivů na životní prostředí. Toto posouzení by mělo být realizováno společně s polskou stranou, přičemž je nezbytné, aby polská strana určila svůj odpovědný národní orgán,“ řekl Právu mluvčí ministerstva Roman Kluzák.

Kanál pomůže průmyslu

Napojit kraj na vodní cesty požadují hlavně velké firmy ze severní Moravy a Slezska, kterým by kanál ulehčil přepravu velkých a nadměrných nákladů. Poprvé se o splavnění uvažovalo už v roce 1873, poslední návrh trasy kanálu je z roku 2007. „Devadesát procent průmyslových podniků stojí u vody, pro firmy z Moravskoslezského kraje to ale neplatí a je to pro ně velký handicap,“ upozornil prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš.

Jan Skalický, pověřený řízením Ředitelství vodních cest ČR, jeho slova potvrdil. „Vodní doprava je účinný nástroj podpory podnikání a jeho konkurenceschopnosti na světových trzích, jež vede k vyšší odolnosti ekonomiky vůči krizím. Bez spolehlivého a levného napojení na moře se naši exportéři v zámoří neuplatní,“ zdůraznil Skalický na konferenci v Ostravě.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám